Leírás

Sikeres élet egy multinál. Hogyan? Saját tapasztalatok és vélemények, praktikus tanácsok, általánosítás és pesszimizmus nélkül. Kommentelni kötelező, vendégírni szabad. Fekete, fehér, igen, nem.

Facebook

    

Karrierút

karrierutam.jpg

Utolsó kommentek

  • ColT: "a Főnök képes legyen helyes szakmai válaszokat adni a beosztottai kérdésére, sőt egyfajta szeniorként gondoskodjon is arról, hogy helyes eljárások legyenek a multinál." Meg hogy fogalma legyen, mi ... (2015.02.04. 16:50) Mihez értsen a Főnök?
  • Online Távmunkás: Most jutott eszembe a blog, de látom, hogy véget ért a multikarrier... (2014.08.28. 14:42) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • ______________ (törölt): szerintem ezek a ceo bérekre vonatkozó adatok irreálisak. nem hinném, hogy magyaro.-n néhány tucatnál több alkalmazott (ceo) van, aki 260 dolláros órabért kap. lehet, hogy van tíz cég az országban, ... (2014.03.15. 17:20) Grafikon: Mennyit keres a főnök?
  • Mj: @Fekete Pestis: Mivel két oldalon vannak fenn az adataim, ezért nem túl bonyolult "menedzselni" őket. (Plusz van egy, amit már nem is használok, csak fényképlerakat.) Egyébként elég sok hasznom szá... (2013.11.04. 11:46) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • Mj: @Csumpitáz Béla: Nem szerintem antiszociális, hanem rengeteg munkaadó gondolhatja és gondolja is így, amiről neked is, meg nekem is megvan a magunk véleménye, de ezek szerint másodszorra sem voltál... (2013.11.04. 11:35) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • Utolsó 20

Multis kisállat-határozó - A HR-es

2012.12.19. 16:38 - multikarrier

Címkék: kisállat stratégia helpdesk munkapiac HR

hr copy.jpg

A felületes állásra vadászó számára igazi apróvadnak tűnhet az emberi erőforrások menedzselése, valójában néhány igazi nagyvadat is lehet találni a kolóniában, melyek trófeát jelentenek bármely jelentkező számára. Jellegükből adódóan az állatkerti részlegükön mindig tombol a harmónia, legalábbis tombolnak az érzelmek. Elsődleges nemi jellegük jellemzően nőies, ahol a férfi egyedek különleges elbánásban részesülnek, ha akarják, ha nem. Mit tegyünk, ha minden napra jut egy piros betűs ünnep és hogyan vakarjuk le magunkról, hogy nem vagyunk elég asszertívak? (bármit is jelentsen ez a szó) Olvass bele multis kisállat-határozónk következő fejezetébe.

Mi leszel, ha nagy leszel? 

A korábbi bejegyzéstől eltérően a HR-esek többsége már az óvodában is az „éves teljesítményértékelő ív”-et választotta jeléül, egyszerűen érzik a hivatástudatot. Ez többségüknél a szóáradatban (értsd, jó kommunikációs képesség), a mindenkiről tudni akarásban (empátia) és a mérhetetlen segíteni akarásban (ügyfélszemlélet) csúcsosodik ki. Ha a kislányod az óvodában meggyőzi Petikét, hogy márpedig ő igazából nem is szeret lovagolni, aki erre a falovat odaadja Zsoltinak, akkor a kislányodat az Isten is HR-esnek teremtette.

lucy cartoon.jpg

Kik is ők valójában és mit csinálnak?

Természetesen a legnagyobb hibát akkor követjük el, ha azt gondoljuk, hogy ez egy nagyon egyszerű és egysíkú szakma, könnyen kiismerhető szabályokkal. Ha így lenne valószínűleg már régen lecserélték volna őket gépekre, azonban ezzel pontosan ellentétes folyamatok mennek végbe, a cégek továbbra is sokat költenek erre az osztályra. Hogy miért? Ezen részleg foglalkozik ugyanis a céget előremozdító tehetségek megszerzésével, megtartásával, az összes alkalmazott képzésével, fejlesztésével, béreinek kifizetésével, szabályozza a munkavállalók munkahelyi életét, kedvezményeket biztosít, vagy vesz el, segít a munkatársak belső átképzésében, személyügyi problémák megoldásában… Wow, ugye, hogy nem is olyan unalmas és egysíkú dolgok ezek? Ismerjük meg őket kicsit jobban, mivel elég sok válfajuk van, melyek bár könnyen átjárhatóak, mégis teljesen mások.

HR generalista: Ez a leggyakoribb fajta, sokan emiatt azt hiszik, hogy minden HR-es egyfajta mindenes, ami koránt sincs így. Munkájuk részét képezi az ügyfelek kérdéseire való válaszolás, azonban jóval több backoffice munkát is rájuk bíznak, ők készítik elő az anyagokat a specialisták számára, emiatt elég nagy rálátásuk van szinte az összes területre. Sokan ennek ellenére, vagy pont emiatt sokáig itt maradnak, mert itt kiélhetik szerteágazó érdeklődésüket. Nagyobb multiknál légiókba tömörülnek, ami remek lehetőség people managerek számára a felemelkedésre.

HR specialista: Ők a nyugdíjszámolás Michelle Wild-jai, a céges bónuszprogramok Uri Gellerjei, a bérszámfejtés Paganinijei. Bármit megtesznek, amire van valahol egy szabály. A legtöbb esetben több szabály is van, ekkor bíznod kell bennük, hogy ők majd tudják, hogy a kék vagy a piros drótot kell elvágni. Itt kicsit megnyugvást találhat az egyszeri HR-es az érzelmi viharok elől és elrejtőzhet az adósávok között, vagy a jogosultsági periódus hálójában. Analitikus érdeklődésű egyedek igazi titkos szuperhősként viselkedhetnek fél szemükkel a vakok között, valamint további érdekesség, hogy a shared service centerek megjelenésével Magyarországon a mai nemzedék specialistái jobban ismerik a francia és a német előnyugdíjba vonulás szabályait, mint a magyar Himnusz második versszakát.

Belső fejvadász: Egyes vállalatoknál nem törődnek ezen funkció kiszervezésével inkább belsőleg alkalmaznak valakit a tehetségek felkutatására. Nagyon izgalmas terület, igazi önálló, belső állás, aminek nagy ráhatása van a vállalat életére. Egy rosszul megszerkesztett CV, egy nem teljesen motivált elszólás vastag strigulát jelent a HR-es noteszében, innentől kezdve nincs tovább a jelentkező számára elment a hajó, a többi már csak formaság. A kiválasztás érdekes folyamata szinte teljesen a HR-esen múlik, sokszor még a sokadik forduló után a szakmai vezetőt is lebeszélheti az új jelölt felvételéről. Ideális lehetőség azok számára, akik szeretnek embereket megismerni, igazán izgalmas mindezt 60 percbe sűrítve megtenni. Plusz előny, hogy a HR-es valóban minden hájjal megkenődik az interjúk terén, amit aztán saját előnyére is fordíthat később.

Tréner, coach: Wow, ők a HR-es lét Pablo Picassoi, csak a költségkeret és a gépi kávé hiánya szab határt kreativitásuknak. Igazi impulzusmunkások, akik a havi pár céges tréning során minden energiájukat odaadják, a szürke hétköznapok fogalmát azonban nem szeretik és próbálnak inspirációt gyűjteni minden nap. Tréninganyagok írása, előadások levezetése során próbálják összetörni az üveges tekinteteket és kihozni a pénzügyes Marikából a csábítót egy szerepjáték során. Munkájuk biztonsága törékeny, úgy is mondhatnám, hogy jelentőségükre hatással van az EUR/HUF árfolyam.

Érdekességek, stratégiák

Látható, hogy nagyon széles a spektrum, az ide érkezők számára, s ellentétben sok más területtel a HR vezetők az igazgatótanácsok tagjai, aktív beleszólással a céges politikába. Mivel az osztály valójában egy költséghely, emiatt alapból elvárt érték a jó taktikai és politikai érzék, hiszen folyamatosan karban kell tartani az osztály fontosságát és költségkeretének emelését. Nagy pozitívum a HR-esek számára, hogy a vállalat számára alkalmazott szabályzatok ezen az osztályon egészen biztosan érvényesülnek, hiszen, hogyan is várhatnánk el az IT-soktól a házirendünk betartását, ha azt megalkotói is páros lábbal tapossák. További könnyebbség, hogy néhány specialistát leszámítva nincs nagy nyomás az osztályon, nem történik katasztrófa, ha az angol nyelvű kommunikációs tréning anyaga nem készül el időre, vagy ha a jövő évi teljesítményértékelés kérdőíve csúszik pár hetet. Emiatt sokan igencsak lubickolnak ebben a miliőben és kiváló kommunikációs képességüket használva érik el megbecsülésüket, miközben csak 40 órát dolgoznak. Egy hónapban.

Nyerő stratégiának számít olyan szavak mantrázása, mint: ügyfél, asszertív, csapat, elismerés, átláthatóság, motivált, kompetencia, rugalmas. Mosolyogj minden reggel, mielőtt belépsz, tartsd érdekesnek általad utált kollegáid felvetéseit, meetingezz és kávézz sokat, s ha lehet a céges furkálódások, pletykák során mindig csak hallgass, de maradj csendben. Kommunikatív kollegáidtól rengeteg használható infót megtudsz, miközben magadat nem adod ki. Emiatt jóval kevesebb támadást kapsz és hasznos tagja leszel a közösségnek. People managereknek kiváló terep, analitikus gondolkodásúak könnyen kiégnek a folyamatos újratervezésben és érzelmi viharban. Ha a vállalat elérve növekedési fázisát, az ügyfelek kérdéseit nyilvántartó rendszert kezd kiépíteni, kezdd el frissíteni az önéletrajzod, mert a munkád könnyen lecsúszhat a helpdeskesek kategóriájába.

A bejegyzés trackback címe:

https://multikarrier.blog.hu/api/trackback/id/tr214973421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Blogger Géza 2012.12.19. 18:53:39

Hehe, komoly tárgyi tudás és élettapasztalat sejlik fel a sorok közt.. Nem rossz, sőt. Bár a csapatépítő trénig kihagyása fájó gyengesége a posztnak.

balage_81 reloaded (törölt) 2012.12.19. 19:07:31

szemét leszek, ügynökségi fejvadászként azt mondom, az egészből a belső fejvadász a lényeg, a többi arc pótolható (nem véletlenül töltik be az ilyen pozikat közepes képességű nők). még esetleg egy jó trénert tudok értékelni, a többi szürke kisegér

afazekas 2012.12.19. 19:43:26

Mind átképzett bölcsész!

Eleve vicc h egy HR-es mondja meg h alkalmas vagy a szakmára, amihez csak messziről van köze...

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.19. 19:46:20

@Blogger Géza: A csapatépítő tréningnek külön posztot szentelek, abban van több bejegyzésre való anyag!

@balage_81 reloaded: Hjah, mindenki pótolható, csak a folyamatleírás legyen meg, pff. A generalisták és a specialisták között meg hatalmas váltófutás, cégről-cégre járnak, mint a sáskák.

Az ügynökségben használtok ilyen kisállat-határozót?

Circus 2012.12.19. 20:29:06

@afazekas: +1

@multikarrier: "hatalmas váltófutás, cégről-cégre járnak, mint a sáskák"
Kb mint pl ingatlan és egyéb ügynökök.
Bántás nélkül, némi józan ész, emberismeret, neadj'isten szakmai hozzáértéssel valaki király lehetne, csak ezek kevesen vannak (lásd belső fejvadász), valamint lásd az olvtárs felettem megejtett beszólását. Félelmetes, hogy szakmailag hozzá nem értő emberek ítélnek meg.

Nekem is cseszte már el munkahelyemet a HR. Nem arra a pozícióra hívtak be, amire jelentkezem, majd meginterjúztattak, majd mégegyszer, aztán a bérezésről történő megegyezés se úgy sikerült (konkrétan nettóról beszéltünk, ők bruttónak vették, 'majd korrigálják', de első fizetésig nem sikerült, aztán meg azt mondták, hogy 'dehát ez volt a megállapodásban', nyilván nem nekem adtak igazat - itt jöttem el azonnal. Legalább a saját munkáját végezné rendesen, hamár sorsokról dönt. Kirohanás vége, bocs.

duna szelet · http://leavingemail.blog.hu 2012.12.19. 20:34:52

Like !....hmmm ajánlhatok egy másik blogot ?

Shopping 2012.12.19. 20:41:44

A HR diploma olyan mint a köpeny az egyszerű embernek.

Hatalmat kap vele, és gyakorolja is.(minden alap nélkül)

Vicca Verza (törölt) 2012.12.19. 21:04:16

Nekem is van egy meglátásom a bloghoz:

A Hr-es csajoknak általában nagyon jó lába van!! :)

Cs 2012.12.19. 21:45:13

Belső fejvadász: "Egy rosszul megszerkesztett CV, egy nem teljesen motivált elszólás vastag strigulát jelent a HR-es noteszében, innentől kezdve nincs tovább a jelentkező számára elment a hajó, a többi már csak formaság."

Az a cég, akinél ilyen belső fejvadász működik az meg is érdemli. A tehetség nem egy tökéletesen megírt önéletrajzot vagy olyan válaszokat és monológokat jelent, amiket az interjúztató hallani szeretne. Ezek felületes dolgok. A cukormáz. Sok munkakör estén egyenesen lényegtelen dolgok. De az emberek szeretnek a látszat alapján ítélkezni. Egy jó HR-snek viszont a látszat mögé kell látnia, mert a tehetség, az igazi tehetség ott lakozik. Ezért szokták a műszakiak gyűlölni a HR-seket, mert picsa füst fogalmuk sincs a lényegről (tisztelet a kivételnek).

Pángalaktikus-gégepukkasztó 2012.12.19. 21:48:49

Valóban termelő ágazatokban - értsd, ahol szellemi munka folyik, eredménnyel a végén, nem csak egyik zsebből a másikba, és nem csak a ripacskodás, fontoskodás, arcoskodás a "termék" - ott a HR csakis kártékony lehet!
0 emberismerettel rendelkező, lelki szegény, műveletlen, a világból lóf@szt sem értő trendi picsák, szakmai rálátás teljes hiányával, hatalommal a kezükben...zömmel. Kivételek persze nagy néha lehetnek.
Értelmes cégvezető nem is rájuk bízza a szakemberek válogatását.
Ennyi!

Pángalaktikus-gégepukkasztó 2012.12.19. 21:56:02

"Mosolyogj minden reggel, mielőtt belépsz, tartsd érdekesnek általad utált kollegáid felvetéseit, meetingezz és kávézz sokat, s ha lehet a céges furkálódások, pletykák során mindig csak hallgass, de maradj csendben. Kommunikatív kollegáidtól rengeteg használható infót megtudsz, miközben magadat nem adod ki. Emiatt jóval kevesebb támadást kapsz és hasznos tagja leszel a közösségnek."

Csupa őszinte és szimpatikus tulajdonságra utaló viselkedés és ötlet!
Ugye nem baj, h pont ezek miatt rühellem a léhűtő "fajtát"?!

Krumplicukor1987 2012.12.19. 22:34:47

Rövid pályafutásom alatt eddig 6 cégnél voltam állásinterjún. 5 cégnél a HR-s max moderátorként volt jelen, hogy kicsit irányítsa az interjút, de a lényegről a leendő főnökeimmel ill. szakmabeli emberekkel beszélgettem. 1 cégnél volt, hogy első alkalommal csak HR-sek interjúztattak. 5 cégtől kaptam ajánlatot, csak egynél véreztem el az első körben. Kitaláljátok melyiknél?

Ill. ha körbenézek ismerőseim között, és megnézem ki lett HR-es ill. tanul annak, akkor ezeket tudom leszűrni:
- azt hiszi magáról ő a világ közepe, holott abszolút nem okos
- lenéz szinte mindenki mást
- azt hiszi, egy perc beszélgetésből teljesen kiismer
- kibukott valami gazdasági képzésből, ezért elvégzett egy könnyű szakot
- ha valamit dolgozni kell, már rinyálnak hogy ne már.

Ezek után én határozottan ki merem jelenteni, hogy a HR szakma korunk nagy bullshit-ja, a többség lószarhoz sem ért (tisztelet a kivételnek, nagyon kevés van belőlük).

gambrus 2012.12.19. 22:40:35

Nekem volt olyan hogy a HR felhivott h erdekel-e az a pozicio ahol eppen dolgozom. nem voltak tisztaban azzal h a cegnel vagyok... es toppoltak annyival h 3 percre ra felhivtak a velem egy irodaban dolgozo kollegamat akivel egy idoben kezdtunk ugyanezzel a kerdessel... :)

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.19. 23:06:11

@Krumplicukor1987: @Pángalaktikus-gégepukkasztó: Nem általánosítanék ennyire, de tény, hogy nem szabad túl sokat várni, minél hamarabb el kell jutni a szakmai interjúra, ott már konstruktívabb beszélgetés folyik. Mindamellett valakinek meg kell csinálni az előválogatást, szóval jobb felkészülni. Egy jól megírt CV, néhány betárazott lufi válasz, a vitatkozás és kioktatás elkerülése biztosítja, hogy továbbjutsz az első fordulón. A leggyakoribb hiba, hogy a jelölt elveszíti a türelmét az idegesítő HR-esen és akkor már kialakul az a harc, amiből nehéz kijönni győztesen. A cél nem a csata megnyerése a HR-essel, hanem a továbbjutás a következő fordulóba egy könnyed döntetlennel. A szakmai górénak már lehet tolni az ívet rendesen, ő helyén fogja kezelni.

@Cs: Igen, értem én, hogy egy tökéletes világban így működne, de ettől függetlenül a HR-esek között is van gyengébb minőség... Jobb felkészülni...

Cs 2012.12.19. 23:12:39

@multikarrier: Egy ideális világban én is felismertem volna első olvasatra is, hogy ez milyen blog, miről is szól valójában. Ügye-ügye. Látszat alapján ítélkezni.. :) Ezeket a lufi válaszokat tudnád egy kisit konkretizálni?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.19. 23:13:39

A HR-es szakmában az a legszebb, hogy aki bármilyen szimpatikus HR-es elméletről ír egy könyvet vagy egy újságcikket, az biztos lehet abban, hogy az elméletét soha senki sem valósítja meg, viszont a rossz példákat bármelyik cég HR-eseitől begyűjtheti.

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.19. 23:50:28

@Cs: :) Nem tudok választ adni, hogy miért vannak gyenge fejvadászok, vagy, hogy mit kellene tenni, hogy ne legyenek. Abban gondolkodom inkább, hogy mit tud tenni az egyszeri multis, hogy kevesebb vizet zavarjanak. Néhány korábbi bejegyzés konkrét példákat is hoz, hogy mit kell tennünk a multis sikerekért. HR-es témában pedig bízom benne, hogy az "ellenség" bemutatása segít a felkészülésben!

Ebben a témakörben konkrét példákat találsz a CV-vel kapcsolatban, ami segítheti, hogy egy ifjonc HR-es előválogató ne rossz kupacba rakja a szakmai előéletedet tartalmazó A4-est. multikarrier.blog.hu/2012/10/26/a_kreativ_oneletrajzirasrol

A blog nem korlátozódik egyetlen munkakörre, hanem egy kompakt túlélési útmutató kíván lenni a multiban dolgozók számára. :)

danesdzsu2 2012.12.20. 00:11:14

@Cs: pontosan, a műszakiak azért gyűlölik a HR-eseket, mert a HR-eseknek picsafüstnyi fogalma sincs a lényegről, és ha lenne, akkor sem lennének képesek felismerni.

balage_81 reloaded (törölt) 2012.12.20. 00:25:31

@multikarrier: :) inkább csak legyintünk, ha egy tipikus hr-essel van dolgunk. alacsonyabb szinteken értik a lényeget, a baj ott, van, amikor a hr-vezető (persze nő) akar mindenáron megnézni olyan jelölteket, akik után kapkod a konkurenciájuk. ilyenkor jön, hogy "ha itt akar dolgozni nálunk, akkor megvárja a folyamat végét". ami egy hatalmas baromság, dehogy várja, a másik cég is van olyan jó, és ott már az első héten passzolták a cv-jét a szakmai vezetőnek. saját tapasztalat, többször megtörtént. a gondom nekem inkább azzal van, hogy nyugat-európában már nem szokás bullshitelést várni a jelöltektől, bemész a munkahelyedre, elvégzed a munkád, hazamész és élsz, mint marci hevesen. a vezető is, a takarító is, mindenki. itthon meg állandóan el kell játszani, hogy élsz-halsz a cégért, a munkakörért, pedig dehogy, a lelkesedést már rég kiölték belőled a húgyagyú prezentációkkal, beszámolással, kérdőívek és karrier-tervek kitöltésének kényszerével. a legritkább esetben hagynak, hogy logikusan és vagányan végezd a munkád. és ami a legszebb, ők is csak a lóvé és kényszer miatt vannak ott, tehát a lelkesedés a cég iránt mindenki részéről egy össznépi hazugság

Marco Soprano 2012.12.20. 09:02:39

Ha a valsagnak volt/van valami ertelme, az az, hogy az ilyen semmihez nem erto seggfejek az utcara kerulnek. Csapatepito training es tarsai. Penz, bmeg. -azzal lehet motivalni az embereket-, normalis, emberhez melto fizetessel.

Kelly és a szexi dög 2012.12.20. 09:03:05

Minden olyan hülyepicsa HR-es akar lenni, aki semmihez nem ért...

Marco Soprano 2012.12.20. 09:04:18

@Krumplicukor1987: Egyetertek veled, csak te kulturemberhez meltoan fogalmaztal, en meg nem.

2012.12.20. 09:22:29

A HR "szakma" a modern társadalom tévedése. Eleve logikátlan, hogy egy szakmai ügyben egy totálisan eltérő (khmmm) szakma képviselője döntsön. Ha egy gépészmérnököt, jogászt, programozót keres egy cég, mi viszi rá arra, hogy egy, ezeken a területeken teljesen dilettáns emberre bízza a válogatást (akár csak az első szűrőt)? Hogy ez működőképes legyen, feltételezni kéne, hogy a HR-s óriási általános élettapasztalattal, emberismerettel, mély pszichológiai ismeretekkel rendelkezik. Ezzel szemben az átlag HR-s egy jóseggű huszonéves picsa, aki azért lett felvéve, mert a főnök merevedést kap, ha meglátja (esetleg le is varrja néha), semmilyen releváns tapasztalata nincs, nem képes olvasni a jelekből, nem tudja különválasztani a szakmai tudást mondjuk az előnytelen megjelenéstől, vagy a gyenge kommunikációs képességtől (sokszor a kettő nem feltétele a jó munkavégzésnek, egy mérnöknek nem kell nagydumásnak lennie például). Ráadásul a HR-s picsák jellemzően olyan büfészakos kislányok, akiknek az észbeli képességük nem predesztinálta őket komoly tudás megszerzésére, de apuanyu kifizette az egyetemet, hogy legyen diploma (mert megszólják a csemetét a barátok), így az értékrendjük torz, lenézőek, buták, gondolkodásuk beszűkült. És van olyan cégvezető, aki ilyen semmirekellőkre bízza a fontos (termelő!) munkaerő kiválasztását, ahelyett, hogy szánna erre egy-két napot,. Nevetséges, vicc az gész, az a cég, amelyik HR-ssel dolgozik, komolytalan, igénytelen, megbízhatatlan.

nigara 2012.12.20. 09:26:06

@multikarrier: "Nem tudok választ adni, hogy miért vannak gyenge fejvadászok, vagy, hogy mit kellene tenni, hogy ne legyenek. "

Nos, agy kellene hozzá leginkább, mert fel kellene ismerni, hogy mi is a dolga. Külföldön ez totál másképp megy.

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.20. 09:37:37

:) Wow, bárcsak mindegyik ilyen jól nézne ki, a baj, ott van, ha már a külcsín sincs meg! :) Tényleg férfi HR-essel találkoztatok már?

BTW érdekes olvasnom, hogy a kommentek alapján a HR-es=fejvadász/recruiter, ami azért nincs teljesen így. Tapasztalatok a többi ágazatról? Van esetleg valaki aki HR-en dolgozik? :)

nigara 2012.12.20. 09:56:13

@multikarrier: én találkoztam férfi HR-essel, igaz, hogy már manager volt. És nyilván tök másképp működik...

igazi hős 2012.12.20. 10:05:59

@multikarrier: Már a cím alapján sejtettem, hogy nem kéne elolvasnom, ugyanis 18 éve HR-es a feleségem. Így aztán egész másképp látom ezt a szakmát. végül is csak pár apróság maradt ki a sok fikázás között, mint a munkajog és az adószabályok ismerete. De ezek lényegtelen dolgok, nyilván itt mindenki tisztában van mondjuk a kafetéria költségvonzataival (pláne, hogy a tegnapi, mai és holnapi verzió teljesen eltérhet), így aztán bármikor produkál a főnökségnek egy korrekt 2013-as budgetet.
Azok a legszánalmasabbak, akik szerint a belső fejvadász HR-esen buktak el. Milyen állás az, amihez olyan alacsony képességek kellenek, hogy egy huszonéves bölcsésszel való kommunikáció megoldhatatlan nehézséget jelent? Csavarhúzogató a Suzuki gyárban? Ahhoz tényleg túl magas az elvárás, de ott valószínűleg nem töltetnek ki komolyabb tesztet, mint hogy mennyit szeretne keresni és hány műszakban dolgozna.

BamBos 2012.12.20. 10:16:52

@igazi hős: Wohohooo! +1, szép találat! A feleséged akkor a HR specialista kategória, igaz? Szerintem a cikk nem annyira negatív, inkább csak malíciózus, én nem dolgoztam HR-en, de kábé minden osztályon vannak ilyen klaszterek! Várom mikor kerül sorra a programozó! :P

Hülyepicsa HR-esekkel nekem is volt, dolgom és őszintén mondom, nem volt nehéz dolgom, szerencsés vagyok?

Bélabácsi 2012.12.20. 10:53:40

@afazekas: ...mivel a pillanatnyi szaktudás csak a pillanatnyi igényeket képes lefedni, a szakmai vezető pedig igen sokszor az orránál ("jaj Istenem, sok a munka most, most kell az erősítés") se lát tovább, kell egy elem a rendszerbe aki képes azt felmérni hogy a jelentkező pl. mennyire fejlődőképes, az adott szakterület határain túl is.

Na egy jó HR-es ezt a dimenziót hozza be a képbe. Már ha jó, természetesen. Ha nem jó, akkor igazad van áés semmi szükség rá, de akkor a cég adott szakterülete is jó eséllyel megreked egy bizonyos szinten, aminek nyomán a szakmai vezető előbb-utóbb eredménytelen lesz és ő is álláskeresővé válhat...

Ne indulj abból ki, hogy a közvetlen vezető tudja a leginkább mi kell a cégnek, hiszen ő általában max. a saját tyúkólját képes belátni, egy munkavállaló viszont az egész cég "terepére" lép.

Bélabácsi 2012.12.20. 11:00:15

@shitgun: Majd ha a "szakmai" vezetők mindegyike eleve képes lesz az emberekkel való teljeskörűen helyes és jövőbemutató bánásmódra, majd akkor igazad lesz.

A HR szakma halálát húsz éve jósolják, pont emiatt amit mondasz. És mégis él a szakma.

Húsz év kisebb-nagyobb multinál szerzett bel- és külföldi (Nyugat-európa, több ország) tapasztalatával mondom: egy kezemen meg tudom számolni, hány olyan szakmai vezetővel volt dolgom, akire vakon rá lehetett bízni a saját embereinek minden HR-es nyűgét-baját. Találkoztam ilyennel, igen, de ezek az emberek az abszolút kivételek.

Bélabácsi 2012.12.20. 11:04:41

@BamBos: Van hülye picsa HR-es, igen, de van nagyarcú és nulla teljesítményre képes bróker, köcsög értékesítő, tehetségtelen fejlesztő, nulla vevőközpontúsággal bíró IT-s faszkalap, az Excelt rendesen használni nem tudó kontroller és nem sorolom.

De vannak nem hülye HR-es nem picsák is, kéremszépen, akik legalább annyira meg tudják ítélni egy fejlesztőmérnökről is akár az alkalmasságát, mint a leendő felettese. Oké, ebből van kevesebb, világos, mint ahogy az igazán jó értékesítőből, kontrollerből és nem sorolom.

suo tempore 2012.12.20. 11:30:17

ez nem erről szól

igenis kell, hogy felmérje vki azt hogy kit lehet porig alázni, gerincbetörni, ótvar nagy hazugságokra kényszeríteni és ezt még mosolyogva is tűrje

az másodlagos, hogy menniyre jó szakember, az senkit sem érdekel, mert ezeken a helyeken betanított munka folyik, egysíkú, szabályokkal jól körülírt rendszerben, azon belül lehet kreatívkodni egy lépés balra, vagy egy lépés jobbra

hangoztatják a kreativitást, de felmérik, és ha kiderül, hogy vkiben lappag egy kevés, más bukta a mutatványt

Bélabácsi 2012.12.20. 11:51:48

@suo tempore: De abban a pillanatban hogy maga az üzlet illetve a szakterület ahová az embert felveszed nem a nagyszériáról hanem az egyéni kreativitásról kell szóljon mert különben nincs eredmény, már más a szitu.

Az a gépkezelő, akinek az a dolga, hogy kizárólag az előre megszabott, előírt eljárás szerint nyomja meg az előtte lévő hat gomb közül valamelyiket, ne is legyen kreatív. A vasúti váltókezelő pl. ha kreatív, te meghalsz mert ütközik a vonatod egy másikkal.

Ha te kreatív vagy és kreativitást nem igénylő munkahelyen dolgozol, mondjál fel és keress egy olyan helyet ahol erre szükség van és szevasz.

prometheus_X 2012.12.20. 11:53:56

Imádom olvasni az ilyen cikkek alatt megjelenő kommenteket.

80-90%-ukról ÜVÖLT a sértett önérzet (és az ezzel párhuzamba állítható naív ostobaság). Kedvencem, amikor a "zseni" wannabe-munkás ekézi a "hülye" HR-est - ha ennyire zseni valaki, a HR-es meg annyira hülye, hogy a francba van, hogy ekkora lépéselőnnyel sem képes túljárni az eszén? :D

A klasszikust idézve: "Trollok voltak!" és még: "Jaj, lepisil a faaa!" :D ennyi.

Ennyi zsenialitással azért nem kéne akkora kihívást jelentenie egy CV megírásának, pár egyszerű (időnként valóban picit beugratós) kérdés megválaszolásának, a szitán való átlátáshoz.

Ilyenkor szabadulnak fel ide az ilyen X-Faktor előválogatón látott, ránézésre is mém-pozitív szerencsétlenek, akik FRANKÓN elhiszik, hogy intelligensek és bármihez is értenek a hülyeségeik hajtogatásán kívül.

Riszpekt az elenyésző számú kivételnek - bár ők vannak annyira értelmesek, hogy rájönnek maguktól is: ez a hozzászólásom nem róluk szól.

nigara 2012.12.20. 12:03:52

@prometheus_X: "80-90%-ukról ÜVÖLT a sértett önérzet (és az ezzel párhuzamba állítható naív ostobaság)."

ezt a HR-esekre érted, ugye? :) Mert itt is csak az a baj, hogy olyan inkompetens egyének ülnek azokban a székekben, akik szerintük megengedhetnek maguknak mindent, ahogy és amit beszéljenek a jelölttel.
Nem, nem kérdeznek beugratós kérdéseket, mert ahhoz kicsit több kompetencia kellene.
De elég lenne pusztán emberként bánni a másikkal.
És ezt nem olyan közegben tapasztalom, ahol diploma nélküli jelöltek lennének... azaz nagyrészt több diplomája van a jelöltnek, mint a HR-esnek.

ritmikus csimpifon 2012.12.20. 12:11:38

Fejlesztő vagyok, tavaly jelentkeztem egy jónevű céghez. Első körben egy HR-es nő és két szakmai vezető ült le velem szemben. A nő elkezdte kérdezgetni a szokásos dolgokat.

Egyik kérdésére mondom, hogy szeretek tanulni, fejlődni (ez így is van), hogy továbbléphessek. Erre a "továbblépés" szóra a HR-es lecsapott, mint gyöngytyúk a takonyra: "Továbblépni? Azaz elmenni a cégtől?" Erre az egyik szakmai főnök - nem titkolt undorral az arcán - lehurrogta: "Nyilván szakmailag értette az úr."

A csaj utána már meg se nyikkant, aztán lassan el is kullogott :)

(amúgy a második kör után lemondtam, túl sok volt a matek)

Bélabácsi 2012.12.20. 12:12:29

@nigara: szerintem nem a HR-esekre, hanem a HR-eseket esetenként a földigiliszta szellemi színvonalával rendelkező állatfajként aposztrofálókra értette. Erre meg én feljebb már megírtam mit gondolok.

Az meg hogy valakinek három diplomája van, az ugyan szép, de sosem azt jelenti hogy ennek (és csak ennek) okán alapja lenne megítélnie azt a HR-est, akinek csak egy diplomája van de az ott szerzett ismereteket jól használja fel.

Van inkompetens HR-es, de van inkompetens jelentkező is. Sőt, olyan inkompetens jelentkező is van, akinek hiába van három diplomája, sötét mint a varjú hónalja.

Bélabácsi 2012.12.20. 12:13:34

@ritmikus csimpifon: Na ez egy valóban tökhülye HR-es volt, és tök szerencse, hogy a jelenlévők közül volt még valaki aki lecsapta mint a taxiórát.

igazi hős 2012.12.20. 12:19:14

@nigara: A diploma semmire nem garancia, nekem is van kettő :-)
A HR-es elég sokat megtud a szakmai tudásodról, pláne ha van mit megtudni. Persze ez akkor igaz, ha egyfajta emberből sokat veszel fel. Egy adótanácsadó cég minden szeptemberben felvesz több tucat friss diplomás könyvelőt, ez rutinmunka. Ha meg a cég IT biztonsági szakembert keres, akkor azt kiadja külső fejvadásznak.

igazi hős 2012.12.20. 12:20:35

@ritmikus csimpifon: A cég neve 3 mássalhangzóból áll?

afazekas 2012.12.20. 12:30:58

Háistennek csak az álláskeresés elején mumusok ők!
Ha benne vagy a szakmában pár éve, akkor nem kell velük annyira foglalkozni!

Ha egy komolyabb állásra pályázol, akkor meg már szerencsére nem a 22 szöszit küldik le interjúztatni, hanem vmi komolyabbat.

@Bélabácsi:
Én abból indulok ki h aki x éve programozók ne valamilyen pszichológusok által kitalált humán szakma képviselői mondják meg egy fél óra után h felvegyenek-e vagy sem.
Hanem mondjuk egy másik programozó...

Persze nyilván nyugaton ezt is nagyobb profizmussal csinálják, mint itthon.

Kicsit olyan ez a HR-es szakma h, akik végig túl buták voltak suliban matematikából, fizikából és úgy általában véve a logikus gondolkozásból most végre visszaadhatják a kölcsönt...
De mint fent mondottam egy idő múlva e HR-es más nem tud keresztbe tenni...

Bélabácsi 2012.12.20. 12:37:07

@afazekas: Stimmel, a HR-es ne ítélje meg hogy tudsz-e programozni avagy sem. Arra bevisz egy profi szakembert.

Aki viszont az esetek nagy részében nem fogja tudni belőni a személyiségedből fakadó tényezőket, amiken még simán elbukhat egy munkaadó és munkavállaló együttműködése, amit ezért mint kockázatot amennyire csak lehet ki kell szűrni.

Ha most azt mondod, hogy a HR-esek jó része pont ezt nem vagy nem elég jól tudja, egyetértünk.

A logikus gondolkozáról meg annyit, hogy láttam már HR-est, aki bement a termelésbe és a minőségbiztosítási mérnököt a saját tevékenységi körében. az adott termék gyártási folyamatának témakörében a végellenőrzés helyességét illetően egy belső auditon úgy megfingatott, hogy az köpni-nyelni nem tudott. Pedig a HR-es nem volt minőségbiztosítási szakember, nem volt mérnök sem, csak úghy egyszerűen volt agya, és az "egymegegy" nála kettő volt.

Azt kívánom neked, találkozz a karriered során valamikor egy ilyen HR-essel.

igazi hős 2012.12.20. 12:40:53

@afazekas: Én 20 éve vagyok a szakmában, arra mernék vállalkozni, hogy a szakmai tudásodat felmérjem. De arra nem, hogy megítéljem, mennyire vagy csapatjátékos, mennyire vagy megbízható ha határidőkről van szó, megfelelsz-e a cég által megkövetelt titoktartási követelményeknek. Ezeket viszont jól fel lehet mérni megfelelő tesztekkel illetve szakmai (nem programozói, hanem HR-es) tapasztalattal. Szóval, mindegy, hogy hány éve vagy programozó, a HR-es bizony "lemérhet és könnyűnek találhat".

Ja, a feleségemnek programozó diplomája van...

230e 2012.12.20. 12:41:17

@igazi hős: "végül is csak pár apróság maradt ki a sok fikázás között, mint a munkajog és az adószabályok ismerete".
Igaz ez tényleg elmaradt. Tekintettel arra, hogy azokat még a jogászok, TB ügyintézők, és könyvelők nagy része sem ismeri, így abban sem láttam olyan hatalmas szakmai tudást.
Nagy részük betanított ember, 8-10 angolból rosszul fordított mondattal, szakmai ismeretek teljes hiányával.
A csavargyárba valóban nem kell órákig tartó szakmai tudás, de egy bizonyos szint felett elvárna az ember némi odafigyelést
- a 12 órás állásinterjú ne 12.30-kor kezdődjön (én ott vagyok időben)
- öltönyben, nyakkendőben megyek (nem papucsban, topban, kívül hordott aranyláncban, farmerben)
- nem jópofizom, arra ott vannak a barátaim
- nem sóhajtozom, mintha szívességet tennék
- nem darálom el még egyszer a kiírt állásajánlatot (arra jelentkeztem, és behívtak),
- nem szarom össze magam attól, ha alap szakmai dolgot kérdez a kedves interjúzó (mert lehet hogy őt is érdekli az, hogy mondjuk jogi munka esetén sablonszerződést kell írogatni 8 órában, vagy egyediket 16-ban)
- ha már kérnek bizonyos többletudást külön kiemelve, akkor az azzal rendelkező embert nem fitymálom le "azzal a tudással nagyon sokan rendelkeznek", különösen ha az nem így van
- tisztában vagyok a nettó, bruttó kifejezéssel, és nem kérdezem meg 3X, hogy akkor mennyit is kérek (ha pedig nem mondtam el mindent az állásról, akkor nem vágok pofákat azért mert tól-ig sávot mondanak
- észben tartom hogy ki volt már interjún, és nem hívom be még egyszer ugyanarra
- nem próbálok úgy idegen nyelvtudást tesztelni, hogy 3 mondatot beszélek az adott nyelven
- visszajelzek, visszajelzek, visszajelzek
- nem mutogatom más önéletrajzát, és nem küldöm körbe az irodában olyanoknak, akiknek semmi köze hozzá
- ja, és ha már előre el van döntve az egész, akkor nem csinálok hülyét sem magamból, sem pedig az jelöltből.
- visszajelzek, visszajelzek, visszajelzek

Q-in-Law 2012.12.20. 12:44:18

A hres csajokkal jó a szex. A poszt meg közepes, több helyen izzadságszagú.

kozi001 2012.12.20. 12:47:18

@igazi hős:
1. Ti nagyon nagy cégükről beszéltek.
Nyugaton lehet h így van, de itthon nem hiszem h van olyan informatikus cég ahol 50-nél több programozó van.

2. Tudok olyan hibás felvételi döntésről, amikor az egyetem leglinkebb alakját felveszik egy elég jó nevű helyre lágymányoson és még meg is állapítják a híres pszichológia teszteken h mennyire jól megfelel és mennyire jó "csapatjátékos".
Míg jobb képességű embereket nem. Pesze pár éven belül kirúgják ami enyhít a dolgon, de csak átment...

gambrus 2012.12.20. 13:01:31

@multikarrier: ferfi hr-es? Engem egy kb 90 eves bacsi interjuztatott. meg a regi iskolabol valo. o aztan nagyon ertette a dolgat.szamomra teljesen ertelmetlen dolgokat kerdezett majd ugy ment oda a jelenlegi feletteseimhez h ezt az embert mindenkeppen meg kell nezniuk szakmailag is. tehat o csak szemelyiseget keresett a szakmai reszt rahagyta azokra akik ertenek is hozza... kar h mostanaban ez a hozzaallas nagyon ritka :(

Cs 2012.12.20. 13:52:56

A HR-seket, még szép, hogy sokan nem szeretik. Jó pár embernek volt már kudarc élménye egy állásinterjún. Csak annyit látott belőle, hogy egy fiatal lánnyal való beszélgetés után semmi reagálás, jobb estben egy "köszönjük a jelentkezését..." levél. A szerencsétlen műszaki meg ott áll, hogy most mi a lófasz is van, rosszabb esetben még egy "szakmai" tesztet sem töltettek ki vele. Na ná, hogy ezeket után minden HR-s hülye picsa.
Az én szakmámban viszonylag kevés helyen működik HR-s dolog, általában a tulajdonosok/felső vezetők interjúztatnak. Ennek ellenére találkoztam már pár helyen HR-el és soha, de soha nem vettek fel. Voltak vicces élmények is. Mérnöki állás, nem a csúcsa a szakmának. Mondom e van, nem olyan időket élünk, dezertálni kell a mostani helyről, mert süllyed a hajó, meg azért érdekesnek is tűnik a munka. Állásinterjú, ilyen-olyan teszt. A tesztek és a beszélgetés teljesen általános klisék puffogtatása volt. A szakmai teszt meg 3 különböző végzettségnek és szakmának a keveréke volt (3 in 1) ami jelezve is lett. Eltelik 1-2 hét, jön a levél, hogy köszönjük. Ezekre szeretek visszakérdezni, hisz tanulni kell. Jön a betárazott sablon szöveg. Mondom jójó eztet értem én, csak azzal valami ottan nem stimmel. Mint kiderült másmilyen végzettségű mérnököt kerestek, a munkakör megnevezése hibás volt. De valamiért csak becitált a HR-s interjúra. S ne álljon a hajam ketté, amikor ilyenekbe futok bele?

GiaMarie 2012.12.20. 14:06:47

Az a legnagyobb baj a szakmával,hogy szinte csak nők látják el...és igen,minden sztereotípia működik.Pl panaszkodott egyik egyetemista ismerősöm,hogy sehol nem kap gyakorlati helyet (BMF-es).Nagyon szép lány,és a tanulmányi átlaga alapján felső 30%.Akkor gondoltam végig.Ezekre a pozíciókra általában csak gyógyegereket vesznek fel!Titkárnő/recepciós kivételével preferálják a szerencsétlen külsejű és/vagy férfi jelölteket.Elég elgondolkodni azon,hogy milyen nagyságrendi különbségek vannak az egyetemeken és a munkahelyeken a jónő/többiek arányban.És nem,nem minden szép ember automatikusan hülye.Ha szép vagy és fiatal,és még nő is,akkor csak úgy lesz multinál állásod,ha van ismerősöd a HR osztályon,máskülönben már a mosolyból látod,amikor belép a HR-es kisasszony (MINIMUM 40 éves,kínai piaci pulcsiban),hogy ez ennyi volt...Személy szerint jóseggű,huszonéves HR-est még sosem láttam multinál,max gyakornokként.A multiknál bizony általában a személyzeti osztály jó esetben átképzett tagjai ülnek még mindig...

d. 2012.12.20. 14:26:36

jonapot kivanok 30 hr ferfi vagyok es tobnyire egyet ertek az itt hozza szolokhoz. Rosszul mukodnek a dolgok de en sem jutok be sajnos multiceghez mer egyszeruen keptlensegnek tartom. Pedig probalnam megvaltoztatni ezt a boranyos rendszert mert szerintem is egyszeruen keptelenseg amit sok helyen csinalnak.

3dom'f'speech 2012.12.20. 15:46:18

a (magyarul) munkaügyisek, személyzetisek elég egy elcseszett társaság, úgy általában - legtöbbször másra nem alkalmas, maradék-elven "kiválasztódott" emberkék (tanítónőcik, tanárnőcik, stb.) kerülnek oda, mert jobb a fizetés mint az eredeti szakmájukban (+ van némi hatalmasság-érzetük is), akik totálisan alkalmatlanok erre a szakmára, mert azon kívül, hogy nem nagyon értenek hozzá és az emberekhez, még pl. az alapvető empátia sincs meg bennük

BamBos 2012.12.20. 16:10:43

@3dom'f'speech: Elég erős állítások ezek azért... Ahogy látom ez a masszív negatív élményhalmaz (személyes kedvencem: "A HR "szakma" a modern társadalom tévedése." omg....) azért betudható, annak is, hogy a felvétel során majdnem mindig van személyes találkozó, valamint, ha valaki nem nyeri el az állást, azt le kell vezetni "valakin".

Nem gondolnám, hogy nagyobb arányban vannak gyengébb minőségű munkatársak a HR-esek között, mint bárhol máshol. Egy negatív kritikát nem olvastam a bejegyzésben említett többi HR-es állásról, kizárólag az interjún bent ülő alanyról szóltak a fámák.

Világos, hogy a háttérmunkát végző HR-esekkel rtikábban találkozik az ember, emiatt kevesebb is a kritika. Emiatt például kevésbé utáljuk a banki vagy közüzemi adminisztrátorokat, munkásokat és minden haragunkat az ügyfélszolgálatos kolegán töltjük ki. Akik meg ráadásul még nők is....

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.20. 16:19:20

Most olvastam, hogy a minisztériumi határozat alapján jövőre nem lesz államilag finanszírozott hely HR-es képzésre.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.20. 16:23:00

@BamBos: A kritikák magva az, hogy a legtöbb HR-es azt hiszi magáról, hogy ő a személyiségjegyek mellett képes megítélni a jelöltek szakmai felkészültségét is, legyen szó akár recepciósról, mérnökről, könyvelőről, beszerzőről, informatikusról vagy projektmenedzserről.

Cs 2012.12.20. 16:31:04

@BamBos: A háttérmunkát végző HR-s, az kell. Valakinek csak le kell számfejtenie a bért pl. Mi lenne nélkülük? Nem kapnánk pénzt!!! :) Az interjúztató, azt nem szeressük. Azért mert felületesen ismeretek alapján mond véleményt. Jó más se tesz másképp, de mivel nekünk ezzel rosszat tesz, s úgy hogy közben nem is ért a szakmai dolgokhoz, ezért nem szeressük.

igazi hős 2012.12.20. 17:34:17

@230e: Valószínűleg különböző színvonalú HR-esekkel találkozunk. Én nagyon kevés interjúra megyek, de ott mindig azt éreztem, hogy "jaj, de jó hogy eljött, maga kell ide". (Ezzel szemben én nagyon rohadék interjúalany vagyok, mert egyes kérdésekre, pl. fizetési igény egyszerűen nem válaszolok, és nagyon látszik rajtam, hogy nem keresek állást.)

igazi hős 2012.12.20. 17:49:08

@kozi001: 1. Itthon is van legalább egy tucat olyan cég, ahol 50 feletti informatikus van. Vannak olyan szakmák, ahol sokkal gyorsabban cserélődnek az emberek, tipikusan a tanácsadók alja ilyen, ott az 50-es létszám évi 20-as cserélődést jelent.
2. Persze, hogy átjutnak inkompetens emberek is és megbuknak olyanok, akik pont megfelelnének. Nincs hibátlan döntési mechanizmus, különösen hogy az idő erősen korlátozott. Ha megkérdeznék a téged szakmailag legjobban ismerőket (tanár, kolléga), majd kontrollként pár embert, akik pedig őket ismerik, akkor biztos sokkal kisebb lenne a hibaszázalék. Cserébe minden jelöltre (!) jutna 20-30 munkaóra, ha csak 10 jelölt kell egy felvételhez, akkor az egy egész hónapnyi munka. (Egyébként egy felsővezető kiválasztásában simán van ennyi munka, de egy programozóéra pazarlás lenne.)
Azért több lépcsős a felvételi: első lépésben lehetőleg egy "robot teszttel" kidobják azt, aki érdektelen, utána beszélsz egy olcsó emberrel és csak ez után rabolod egy értékes ember idejét. Ha te lennél egy informatikus csoport vezetője, akkor zsinórban az 5, emberről derül ki, hogy "erősen felülbecsülte a képességeit" (azaz vagy hazudik vagy hülye, de a lényeg, hogy nem ért ahhoz, amihez neked ember kéne)?

igazi hős 2012.12.20. 17:59:50

@Távmunkás: Szerintem semmi szakmai képességet nem akarnak mérni. Viszont azok az unalmas tesztek meglepő hatékonysággal mérnek meg téged, hogy pl ugyanazt válaszolod-e a 6. oldalon levő kérdésre, mint amit az első oldalon más szavakkal, de ugyanazzal a tartalommal kérdeztek. Más tesztek csak szakmainak tűnnek, de valójában nem azok. Néztem egy felvételi tesztet és felháborodtam, hogy ez még nekem is nehéz, közgazdászoknak nagyjából megoldhatatlan. Erre megkaptam a választ, hogy nem kell megoldaniuk a feladatot, csak az számít, hogy állnak (vagy nem állnak) hozzá csapatként.
Ha pedig tényleg szakmai tesztfeladatot kapsz, azt nem a HR-es fogja kiértékelni.

igazi hős 2012.12.20. 18:01:33

@Cs: Aki bérszámfejt, az nem HR-es. Aki a munkaszerződésedet megcsinálja, az már az.

kozi001 2012.12.20. 18:14:32

@igazi hős:
Az érvelést elfogadom bár az is kitűnik belőle mintha olyan cégek is lennének akik eleve nagy fluktuációra állnak be ami nem biztos h túl szimpatikus hosszú távú karriertervezés szempontjából!
V max csak egy projektra vesznek fel embereket és/vagy kölcsönöznek külsősöket , mert utána úgyse kellenek.
Nos ilyenkor valóban munkaigényes lehet.

Remélem h nem futok bele egy ilyenbe. :)

danesdzsu2 2012.12.20. 18:47:31

@prometheus_X: Épp ez a gond. Egy jó szakember nem attól lesz jó, hogy jó CV-t ír, és legyőzi a HR-st egy HR-s által kitalált játékban.

Amint ezt megérted, talán lehet belőled jó HR-s:)

igazi hős 2012.12.20. 21:43:36

@kozi001: Nem a cégek ilyenek, hanem a munkakörök. Friss diplomával nem mehetsz el könyvvizsgálónak, mérlegképes könyvelőnek. De ha a 4 nagy könyvvizsgáló egyikénél lehúzol 2-3 évet, akkor már könnyen kaphatsz egy rendes melót, könnyes szemmel búcsút intesz a multinak és belépsz egy kis céghez 1,5-2-szeres fizetésért.

prometheus_X 2012.12.21. 04:27:39

@danesdzsu2: "Épp ez a gond. Egy jó szakember nem attól lesz jó, hogy jó CV-t ír, és legyőzi a HR-st egy HR-s által kitalált játékban."

Nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar. Ezt nem bírja felfogni egy alapvetően olyan réteg, aki lusta megtanulni egy alapvetően nem túl bonyolult dolgot. CV íráshoz ugyanis nem kell PhD, csak némi rendszerelvű átlátó készség és mondjuk annyi fogalmazási érzék, amennyi egy szakközépiskola elvégzése után akkor is esélyesen rárakódik az emberre, ha csak amőbázott nyelvtan és irodalom órákon egész addigi életében.

"Amint ezt megérted, talán lehet belőled jó HR-s:) "

Súlyosan mellé lőttél: 17 éve programozok, 10 évig natív alkalmazásokat fejlesztettem, 7 éve pedig webalkalmazásokat és weboldalakat fejlesztek és nem tervezek pályát váltani. Egyszerűen csak szánalmasnak tartom, hogy gondolkodásra képtelen és alapvető műveltséggel nem rendelkező siserehadak rinyálnak azért, mert nem tudnak átverekedni pár "idióta" HR-esen. Még egyszer: aki "ekkora zseni", az megoldja. Nem nehéz, tényleg. Csak művelődni kell hozzá.

danesdzsu2 2012.12.21. 09:13:08

@prometheus_X: Látod, nem lesz belőled jó HR-es. Nem baj, programozónak még jó lehetsz;)

Addig is:
Egy jó szakember nem attól lesz jó, hogy jó CV-t ír, és legyőzi a HR-st egy HR-s által kitalált játékban.

"Nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar."
Elég sokat ültem az asztal túlsó felén is ahhoz, hogy tudjam: tévedés az, hogy a HR-s kidobhat jókat is, de akik fennmaradnak a rostáján biztos jók. Egy átlagos HR-s nem szűr jobban, mint ha a CV alapján megmaradtakból(az alapvető feltételeknek megfeleljen) random választok. Hoztak nekem olyan szakit, aki önéletrajza alapján ilyen-olyan superman volt, aztán a legegyszerűbb kérdéseken is elvérzett. De jó volt a CV, a kommunikáció, meg a fellépés.

"Egyszerűen csak szánalmasnak tartom, hogy gondolkodásra képtelen és alapvető műveltséggel nem rendelkező siserehadak rinyálnak azért, mert nem tudnak átverekedni pár "idióta" HR-esen."

Mellélőttél, én nem rinyáltam érte. Csak értelmetlennek tartom őket.
Lásd: Igazad van, a HR-esen könnyű átverekedni magad, de akkor mi értelme van?:)

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.21. 20:32:13

@igazi hős: A bérszámfejtő is HR-es, mert a fizetések bizalmas információjába bele kell látnia, ellentétben például egy pénzügyessel, HR-essel. De valóban, senki nem úgy gondol rájuk, mint egy HR-esre, mivel annyira eltérő kompetenciák szükségesek ehhez a szakmához. :)

@Távmunkás: Továbbra is azt gondolom, hogy ez emberi kvalitás és nem egy szakma függvénye.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.21. 22:55:25

@multikarrier: A bérszámfejtő általában nem HR-es, hanem pénzügyes vagy TB-ügyintéző . Attól még nem lesz HR-es, hogy látja a fizetéseket, a nettót ugyanúgy látja az a pénzügyes is, aki utal.

Én is láttam már értelmes HR-est, aki nagyon jó volt. Ő persze nem égette magát a szakmai kérdésekkel, hanem a személyiségjegyek és a motiváció felmérése után átadta a szót az illetékes vezetőnek...

igazi hős 2012.12.25. 10:23:47

@multikarrier: Én több cégnél látom a béradatokat, de ettől nem vagyok HR-es. Valamikor régen, kicsivel a pattintott kőkor után még borítékban adta oda a főnök (bocsánat: hivatalvezető elvtárs) titkárnője a fizetést, de ettől még ő sem volt az.

#szájbergyerek# 2013.01.12. 17:45:17

Egy lehetséges forgatókönyv:

Csomó olyan állás van, amit csak meg kell hirdetni, mert nyitottá vált egy pozíció. Valójában egy belső ember már rég betöltötte azt.
A HR-es kisasszonynak meg kiadják, hogy csinálja végig a színjátékot, amit ő maga is háta közepére kíván.
Az interjú végén megköszöni a jelentkezést és ígéretet kap a pályázó, hogy majd értesítik a továbbiakról.
Az előzmények miatt ez soha nem történik meg vagy legfeljebb kap egy elutasító választ.

A sértődött pályázó persze a "HR-es h.p.-t" szidja, mert csak vele találkozott.

Na szóval ha egy interjún csak a HR-essel ülünk egy asztalnál (szakmai vezető sehol), azonnal sarkon fordulni, mert az komolytalan.

BamBos 2013.01.12. 19:37:03

@#szájbergyerek#: Egyetértek. Úgy látom a kommentelők túlértékelik az interjún ülő HR-es befolyását a dolgokra.... Persze, ha nem vesznek fel, akkor haragudnod kell valakire és akkor már miért ne a HR-esre... :)

#szájbergyerek# 2013.01.12. 20:35:19

@BamBos:
Az más kérdés, hogy néha tényleg úgy adják elő magukat, mintha élet és halál urai (vagy inkább úrnői) lennének meg még jól affektálnak is hozzá és ettől kevésbé lesznek szimpatikusak számunkra.

dimitrij 2013.01.13. 18:58:20

@afazekas:

a HR-es legfeljebb előszűr a terület vezető számára, részben a saját, részben a terület vezetője által meghatározott feltételek alapján (nyelvismeret, ilyen-olyan iskola, ilyen-olyan gyakorlati tapasztalat, jó csapatjátékos, stb.), az interjúk első köre a HR-esé, utána szakmai és vezetői interjú kell jöjjön. vagy szart se ér az egész toborzás folyamat. no persze ez csak akkor igaz, ha nem a szalag mellé keres valakit az ember.

kutyabarát 2013.01.19. 22:29:08

Alázat. Mint HR-es, mint jelölt, mint ember. Nem vagyok több, csak azért, mert nekem kell dönteni arról, hogy továbbjut-e pl. valaki egy interjú után a következő körre. A visszajelzés pedig igen nehéz. Hogyan adsz visszajelzést egy olyan embernek, akinek nincs, vagy nagyon téves az önismerete? Aki rosszul mérte fel a saját tudását, vagy tapasztalatainak értékét? Ráadásul úgy, hogy a cégedet képviseled. Nem lehet pl. valakinek megmondani, hogy a személyisége nem megfelelő... Tisztelettel. Hogy ne taposs az önérzetébe, hogy ne rombolj, ugyanakkor adj valamit, segíts vele. Én próbálom erre bátorítani a kollégáimat, és megteszünk mindent ennek érdekében. Egyrészt mert Emberek és emberiek igyekszünk maradni egy multinál (SSC), másrészt mert profik vagyunk, ezért kapjuk a fizetésünket a munkahelyünktől. Ennek ellenére volt már jelölt, aki kifordult magából, sírt, fenyegetett, sőt egyikünk haját megtépte (!!!! :)) mert nem tetszett neki az, hogy sajnos nem tudtunk számára munkalehetőséget kínálni. A HR egyik területe sem jár hatalommal valójában, ez inkább egyfajta szolgálat, és óriási felelősség a jelöltek és a kollégák felé...

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2013.01.22. 10:05:16

@kutyabarát: Szép, amiket írsz, de ahogy a fenti hozzászólásokból is látszik sajnos a HR-es megbecsülése nagyban attól is függ, hogy a jelölt megkapta-e az állást, vagy sem... Ez a hajmegtépős történet elég durva. Hogyan történt ez? Ott szemben meg is mondtátok neki, hogy nem veszitek fel?

kutyabarát 2013.02.05. 22:01:44

A hölgy megjelent egy olyan kiválasztási napon, amikorra nem volt meghívása, hiszen egy másik előző alkalommal már eljött, és sajnos nem felelt meg, amelyről értesítést is kapott. Amikor elmondta a kolléga, hogy sajnos nem tudjuk beengedni a programra, akkor nagyon felháborodott, annyira, hogy egy nyitott ablak közelében félő volt, hogy valami veszélyes dolgot tesz, ezért egyikünk megpróbálta finoman odébb tessékelni, és ekkor történt az a bizonyos hajtépés. Hívtuk a biztonságiakat, de mire odaértek, a "jelölt" elporzott. Azóta a biztonsági protokoll is változott a cégnél az eset miatt.
A megbecsülésnek sokféle formája van, a népszerűség véleményem szerint nem feltétlen tartozik ide.
A hozzászólóknak pedig abban valóban igaza van, hogy rengeteg az inkompetens, és nem profi HR-es, de az is igaz, hogy számtalan olyan feladat és tevékenység van a HR-en, amely a munkavállalók, vagy a jelöltek felé nem látható, nem nyilvánvaló, azonban a cég vezetősége számára értéket jelent és eredményt hoz...


süti beállítások módosítása