Leírás

Sikeres élet egy multinál. Hogyan? Saját tapasztalatok és vélemények, praktikus tanácsok, általánosítás és pesszimizmus nélkül. Kommentelni kötelező, vendégírni szabad. Fekete, fehér, igen, nem.

Facebook

    

Karrierút

karrierutam.jpg

Utolsó kommentek

  • ColT: "a Főnök képes legyen helyes szakmai válaszokat adni a beosztottai kérdésére, sőt egyfajta szeniorként gondoskodjon is arról, hogy helyes eljárások legyenek a multinál." Meg hogy fogalma legyen, mi ... (2015.02.04. 16:50) Mihez értsen a Főnök?
  • Online Távmunkás: Most jutott eszembe a blog, de látom, hogy véget ért a multikarrier... (2014.08.28. 14:42) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • ______________ (törölt): szerintem ezek a ceo bérekre vonatkozó adatok irreálisak. nem hinném, hogy magyaro.-n néhány tucatnál több alkalmazott (ceo) van, aki 260 dolláros órabért kap. lehet, hogy van tíz cég az országban, ... (2014.03.15. 17:20) Grafikon: Mennyit keres a főnök?
  • Mj: @Fekete Pestis: Mivel két oldalon vannak fenn az adataim, ezért nem túl bonyolult "menedzselni" őket. (Plusz van egy, amit már nem is használok, csak fényképlerakat.) Egyébként elég sok hasznom szá... (2013.11.04. 11:46) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • Mj: @Csumpitáz Béla: Nem szerintem antiszociális, hanem rengeteg munkaadó gondolhatja és gondolja is így, amiről neked is, meg nekem is megvan a magunk véleménye, de ezek szerint másodszorra sem voltál... (2013.11.04. 11:35) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • Utolsó 20

Multis kisállat-határozó - A marketinges

2013.02.10. 22:51 - csib

Címkék: marketing szerepek kisállat

marketing.jpgEgy bármilyen tetszőleges multinál a marketingest onnan lehet megismerni, hogy neki van a legnagyobb kupleráj az asztalán. A holmik természetéből általában nemcsak a kategória, de a márka, vagy legalábbis az árszegmens is jó eséllyel tippelhető. Kívülállók számára egészen furcsa vizuális élményt nyújt a marketinges, aki babapapik, intimbetétek, zacskós levesek, joghurtos poharak, vagy sörösüvegek között tengeti mindennapjait. A marketingesnek mindez fel sem tűnik, csak akkor kezd el foglalkozni a pakolás gondolatával, amikor asztala kezd komolyan megközelítetlenné válni. Addig is ő az, akihez öröm megbeszélésre menni, mert mindig találni nála valami érdekes dolgot, amiről aztán órákig tud beszélni, ahelyett, hogy az találkozó eredeti tárgyáról esne szó. Mindez a marketinges túlélési stratégiájának alapjairól árulkodik...

A marketinges ugyanis az, aki a kis dolgokról is nagyon sokáig tud beszélni, pláne a nagyokról. A marketinges az, akitől ha kérdezel valamit, akkor készít egy színes-szélesvásznú prezentációt, és akkor is így van ez, ha momentán nem tudja a választ a kérdésre, amit feltettek neki. Ekkor még több kép és animáció van a póverpojintban azért, hogy a hallgatóság úgy beleszédüljön mindebbe, hogy elfelejtse az eredeti kérdését. Sajnos ez a módszer (parasztvakítás) igazgatóknál és attól feljebb már nem nagyon működik. A marketinges az, akiről senki sem tudja, mit csinál, még a másik marketinges sem. Mert a pénzügyes számol valamit, az IT-s frissít és/vagy installál, a HR-es interjúztat és bérszámfejt (ez különösen fontos munka), a saleses próbál rásózni valakire valamit (lehetőleg jó sokat és jó drágán), de vajon mit csinál a marketinges? Valamit biztosan, hiszen mindig el van havazva és rendszerint utolsónak hagyja el az irodát. Mivel senki sem tudja pontosan, mit csinál, ezért az ő munkája az, amihez mindenki ért, és amit mindenki kommentál. Sajnos, ha kommentálónak történetesen túlságosan sok csillag van a váll-lapján, akkor bizony figyelembe kell venni, amit mond. Na, így születnek az elcseszett designok és a kasztrált reklámok.

A marketing mégis az a valami, amitől sok minden működik és eladhatóvá válik, ezért aztán lehet, hogy mégiscsak csinál valami értelmeset a marketinges is?! Figyeljük meg a következő minősített eseteit.

A piackutató

Komolyságával és összeszedettségével tűnik ki kollégái közül, néha maga se érti, hogyan bírja elviselni őket. Ismertetőjele, hogy jó viszonyt ápol az Excellel és nem menekül, ha a számot lát. Az érthetetlen, színes ábrák nagy varázslója ő. Ha felteszel neki egy kérdést, mindig egy grafikon vagy statisztika a válasz, amit rajta kívül senki sem lát át és ennek ő titkosan örül. Néha messziről szociológusnak nézik, amikor közelebb jön akkor tanárnak, esetleg könyvtárosnak. Céges bulikban ritkán ugyan, de ellazul, ekkor kiderül, hogy van humora.

A trade marketinges

Ő az, aki a marketingest összeköti a valósággal, vagy legalábbis ezt hiszi magáról. A legtöbbször olyasmiket lehet tőle hallani, hogy „kivitelezhetetlen, megoldhatatlan, a képviselő ezt nem tudja, nem fér bele az idejébe, nincsen hely az SAP űrlapon, nem gondolod komolyan, hogy ebbe a Tesco belemegy és különben is a boltos nem agysebész, nem fogja érteni, a kocsmáros meg pláne nem, még mindig nem vágod?! Figyelj, menj már ki egy képviselővel egy napra a terepre, hogy lásd a valóságot!” Igen, a trade marketinges szeretne mindent végtelenül leegyszerűsíteni, az ideális reklámszlogen szerinte az, hogy „vedd meg!”, lehetőleg sárga alapon piros betűvel. Ha kérdezel tőle valamit, rövid és magabiztos választ kapsz, tények és számok említése nélkül. Ilyesmivel ő nem zaklatja fel magát, minek is! Zárójelben jegyzem meg, hogy a trade marketingesnek végül nagyon sokszor igaza lesz, zárójel bezárva.

A trades alfaja a POS fejlesztő, akinek még az átlag marketingesnél is nagyobb káosz van az asztalán és a körül. Gyakorlatilag egy áthatolhatatlan display dzsungelben éli a napjait, bozótvágó késsel lehet őt megközelíteni vagy telefonon, mert éppen lement a raktárba. Ő a hasztalan belógós, kilógatós vagy rálógatós műanyag izék, a boltos kisfiának nyúlketrecében landoló termékbemutató displayek, villogó, vibráló, zenélő vásárlásösztönző eszközök és az egyéb beazonosítatlan raktári objektumok guruja. Viszont karácsonykor mindig ő kapja a legtöbb ajándékot a partnerektől, amivel még nagyobbá válik a kupleráj az asztala körül.

Az ügynökségek

A halmozottan hátrányos helyzetűek a még marketingesebbek: a kreatív, ATL-BTL-média-digitális-rendezvényes-promóciós-hostess-gyakorlatilag mindenhez értünk ügynökség lelkes munkatársai. Az ügyfélhez mindig csapatba verődve érkeznek, nyáron flip-flopban, télen  hülye sapkákban és mindig van valaki, aki Converse cipőt húzott aznap. Jellemző rájuk a fekete keretes szemüveg, az almás számítógép és egyesekre a bizonytalan nemi érdeklődés. Az ügynökségi csapat majdnem mindig mindenhonnan elkésik, mert nagy volt a forgalom, és ők a belvárosban dolgoznak ám, illetve mert sokan vannak és mindig várni kell valakire. Ha már sokszor elkéstek, és kezd mindez kínossá válni az ügyfél előtt, akkor viszont annyira korán érkeznek, hogy a recepción történő várakozás során tanúsított viselkedésükkel és látványukkal simán kiverik a biztosítékot a cég öltönyösen komoly vendégeiből, akik remélhetőleg nem a regionális igazgatóság tagjai csak auditorok vagy adóellenőrök. Persze mindezt a „reklámosoknak” megbocsátjuk, mert ők amolyan megtévedt MŰVÉSZEK, ami gyakorlatilag mentség mindenre. Sajnos, ebben a mai globalizált, fogyasztóközpontú társadalomban a művészetből nem futná még az eggyel ezelőtti ájfónra sem, pláne nem a legújabbra, be kell hát állni a sorba, készpénzre kell váltani a drága tehetséget! Mindez olyan frusztráló, hogy kénytelenek róla rendszeresen romkocsmák félhomályában derengeni.

Köszönet a bejegyzésért csib-nek! Ha Neked is lenne mondanivalód, küldd ide: karrierutam@gmail.com

karrierutamBIG.jpg

Ha tetszett a bejegyzés és örömmel olvasod a Multikarrier lényegbevágó és szókimondó írásait, lájkolj minket a Facebookon és oszd meg ismerőseiddel a legfelkavaróbb bejegyzéseket.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://multikarrier.blog.hu/api/trackback/id/tr425067890

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.02.12. 10:52:06

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bikfenc 2013.02.12. 08:26:46

Nagyon pontos! :) :) :)
Gratula!

dr. mesterséges színezék 2013.02.12. 09:09:14

"Egy bármilyen tetszőleges multinál a marketingest onnan lehet megismerni, hogy neki van a legnagyobb kupleráj az asztalán."

Ezt minden ájtís örömmel olvassa, mert a következő negatív kiemelésük alkalmával lehet majd arra hivatkozni, hogy de nem is ők, hiszen a marketingesek -- közben azért egymás között összemosolyognak ekkora marhaságon.

whale 2013.02.12. 09:34:12

"...rendszeresen romkocsmák félhomályában derengeni."

Derengeni, mi?!?! Azt a félművelt, surmó úristenit! MERENGENI a szó, amit kerestél, baszkikám.

NevemTeve 2013.02.12. 10:09:06

(Excellel, nem Excel-el)

Void Bunkoid 2013.02.12. 10:13:42

@whale: nyugi, csak "fejlődik" a magyar nyelv.

Régebben én is nekiálltam grétsylászlóskodni, pl a "vaj van a füle mögött" kifejezés ellen, ami eredetileg és helyesen "vaj van a fején", de mára már az amúgy hótértelmetlen, de az eredeti jelentéstartalmát hordozó fülemögöttes kifejezés konkrétan kiszorította az eredetit, még meg is szólnak, ha helyesen mondod, hogy azt nem úgy kell mondani.

Ugyanez a "lelkifurdalás" (eredetileg "lelkiismeret-furdalás") szóval, ma már konkrétan értelmező szótárban is megtalálhatod ezt az ugyan szemantikailag hót értelmetlen, de a hosszabb eredetije jelentéstartalmát hordozó, így helyessé vált kifejezést.

Lehet húsz év múlva a derengés merengést fog jelenteni :D

escargot 2013.02.12. 10:39:48

Elég pontos.
Viszont a marketinges attól még nem tesz rendet, ha fél, hogy megfojtja a kupi, csak akkor, ha a) nagytakarítási körlevél érkezik, b) céges költözés van (értsd: mindenkit egy másik folyosószakaszra helyeznek).
Továbbá sajnos akadnak a mókusvakításnak felülő topmenedzserek is.
Egyebekben adom. :)

taffer 2013.02.12. 10:44:46

@Void Bunkoid: A vajas dolgon lassan már egyáltalán nem kell törnöd a fejed (füled), mert mindkettőt kiszorítja a "csontváz a szekrényben/gardróbban" kifejezés. Kb. 20 éve a Dallasban hallottam ezt a csontvázas mondást először, ami szerintem akkor még vaskos lejterjakabnak számított ("Úristen, milyen csontváz van a Dzsokinál? Ja, hogy úgy értik, vaj van a fején, csak hülye volt a fordító..."). Ma viszont már minden politikus örökké csontvázakat emleget, szóval teljesen meghonosodott...

studkell 2013.02.12. 11:02:41

" Ismertetőjele, hogy jó viszonyt ápol az Excel-el" - posztoló

Excellel. Nincs -al, -el rag a magyarban, csak teljesen hasonuló -val, -vel rag. Ne csonkítsuk már meg a nyelvet, tanuljunk meg írni. Kösz.

chocco channel 2013.02.12. 11:06:29

Ez igy van:-))A marketinges egyebkent piac kutat- itt altalaban egy oras beszelgetesekbe elegyedik vadidegen cegek embereivel-, neha pr tervet csinal, szinezgeti a tablazatat, es probal jo reklamotleteket krealni-)

Mindent megprobal a bujtatott reklamatol kezdve, tanakszik mindenkivel...sorolhatnam.

Ezt lata egy kivulallo, es gondolja, hoooo ez nehez munka, o roppant elfoglalt, mikozben a marketinges aktivan kb.3 orat dolgozik, a tobbiben ugy tesz mintha dolgozna-)

Ezx PR-marketingeskent nalam igy volt:-) Csak azert a mult ido, mert uj kihivasokra vagytam, igyhat palyat valtoztattam, azota sem hianyzik:-)))

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2013.02.12. 11:16:36

@Void Bunkoid: @studkell: Javítottam az ekszelem, a másikon még derengek.

Kérdés marketing gurukhoz: Az elmúlt évek gazdasági történései megvágták a lehetőségeiteket a piacon?

mz5 2013.02.12. 11:25:22

Taffer, az, hogy valakinek vaj van a fején (és ezért ne menjen ki a napra), az teljesen eltér attól az esettől, mint amikor csontvázak borulnak ki a szekrényből.

*rockstar* 2013.02.12. 11:33:54

Jaj, mennyi előítélet! Egyátalán nem ilyenek vagyunk :(

wiener 2013.02.12. 11:38:39

Ez mennyire igaz:

"Mivel senki sem tudja pontosan, mit csinál, ezért az ő munkája az, amihez mindenki ért, és amit mindenki kommentál. Sajnos, ha kommentálónak történetesen túlságosan sok csillag van a váll-lapján, akkor bizony figyelembe kell venni, amit mond. Na, így születnek az elcseszett designok és a kasztrált reklámok."

Öltönyösrabszolga · http://oltonyosrabszolga.blog.hu 2013.02.12. 12:16:03

AZért a legfontosabb emebrekről még nem esett szó bármely cégnél. A recepcióskislányok, iratmacák és főnöki titkárnők a kulcsai mindennek! Nélkülük megáll a cég, velük bármely célodat könnyebben eléred:)

EMU 2013.02.12. 12:55:58

A céges (termék, márka, szolgáltatás) marketingesét nem az asztalán lévő kupiról lehet megismerni, hanem tévedhetetlen ízléséről. Ezek a polihisztorok általában rendkívül fejlett művészi vénával rendelkeznek, nyilván csak azért nem a Moholy Nagyon vagy a filmművészetin végeztek, mert a szülők erőltették egy "diplomás szakma" megszerzését, ez többnyire közgazdász szak. De ott bujkál bennük a csalhatatlan tipográfus, az up to date mainstream zenész, a pompás grafikus, a kiugró filmrendező, a csúcskategóriás lakberendező, a páratlan író, látványtervező, stylist. Kisujjukban van szinte valamennyi alkalmazott művészi ág, a felelősségükre bízott termék vagy márka megjelenéseire, reklámjaira egyfajta önmegvalósításként, önkifejezésként tekintenek, annak tükröznie kell az ő kimagasló vizuális és verbális ihletettségüket, hiszen ők már bizonyítottak, otthon is olyan cukin berendezték a hitelre vásárolt garzont. Évtizedes alkotói múlttal rendelkező grafikusokat megszégyenítő tudással rendelkeznek, ezt jobban semmi nem bizonyítja, minthogy már adtak ötletet például esküvői meghívóhoz is. Jellemzően nők, van alkotásnak hívott hobbijuk, de legalábbis szeretnek valami megblogolt dizájn okoskodást, amitől amúgy ismereteiket tévedhetetlennek és a jóízlés mértékadójának gondolják. Szívesen kisegítenek ötleteikkel díjnyertes grafikusokat, reklámalkotókat, ha máshogy nem megy átverekszik remek meglátásaikat, melyek kudarca esetén a felelősséget a reklámügynökségre tolják. Jellemzően öltözködni sem tudnak.

Rendíthetetlen Álamkatona 2013.02.12. 12:56:12

@Öltönyösrabszolga: Ez nagyon így van. Én grafikusként "szállítok be" cégeknek. Elég a titkárnővel jóban lenni. Elég nagy a fluktuáció, így amikor megérkezik az új munkahelyére és azt belakja, az egyik első dolga, hogy új weboldalt / névjegyet / levélpapírt stb. terveztet (befolyástól függően). Hat-nyolc titkárnő eltart egy grafikust.

Plumper_ 2013.02.12. 13:22:17

a marketingeseket kiűzném az autógyártóktól. nekik köszönhetjük az utóbbi évek összes haszontalan, ám túlárazott termékeit, az ún. extrafelszereléseket.

@escargot: végül is, meg kell élni vmiből (ha egy multi pénzét fogyasztják a semmire, lesz@rom), csak ne az adófizetők pénzén tegyék.

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2013.02.12. 13:52:17

@Plumper_:
Én a gyógyszergyárakból tiltanám ki és minden olyan területről, ami gyerekeket céloz...
Egy autónál, ha nem tetszik az extra nem veszed meg, mész BKV-val. Fogyasztási cikknél választasz saját márkást. Telefont alma nélkül. De az egészség más, ott ki vagy szolgáltatva, mint ahogyan egy gyerek, aki nem tudja mi a különbség a film és a reklám között.

Plumper_ 2013.02.12. 13:56:56

@csib: 10 pont nálad.
"Robitusssziiiin!!!"
:-P

(az autóra is szükség van, de ha teleb@sszák extrával, újonnan amúgysem tudod megvenni, használtan meg nyakadba szakad az elromlott kütyü, pláne, ha javíttatni akarod)

S.Viktor 2013.02.12. 15:17:07

@multikarrier: látom jópáran azért olvassák a blogokat, hogy hejesirási hibákat lyavítgassanak. Nem ez a lényeg, üzenem nekik! Olvassanak tudományos fojóiratot, ha rendes központozást és nem kisbetűvel kezdődő mondatokat szeretnének látni.

amúgy persze, hogy megvágta a válság a lehetőségeket: a piackutató, mint szakember egy ideje kihalóban van, az igazi profi marketinges ritka mint a fehér volvó (ja nem, holló, ja nem, vaj fül mögött), az ügynökségek meg sokszor a legkisebb árral nyernek megkérdőjelezhető színvonalat szolgáltatva.

Ettől függetlenül a marketinges egy jól fizető és értékteremtő szakma rendes karrier-lehetőséggel.

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2013.02.12. 16:14:44

@S.Viktor:
Valóban érzehetően csökkent a szakma, de nem ez az egyetlen, mert pl. az építőiparban is csökkent. Ami izgalmasabb, az a struktúrális átalakulás.
Van egy nagyon tapasztalt réteg, akik külföldivan már évek óta és nagyon várja, hogy hazajöhessen, csak sem szakmailag, sem anyagilag tud hova.
Van egy másik nagyon tapasztalt gárda, aki munkát keres.
Van egy harmadik nagyon vagy közepesen tapasztalt brigád, akinek van munkája és kapaszkodik a székébe.
Van továbbá nagyon sok semmilyen tapasztalattal nem rendelkező ilyen-olyan marketing diplomával rendelkező fiatal, aki nem talál állást (és addig is pultos Londonban). Nekik alig van esélyük a tapasztalat megszerzésére, mert a fentiek mind ott állnak előttük a sorban. Ráadásul ők nagyon-nagyon kevés pénzért is vállalnak bármit, csak végre dolgozhassanak, ami aztán megijeszti a tapasztaltakat, amitől még kevésbé mozog a munkaerő-piac ...

S.Viktor 2013.02.12. 16:32:27

@csib: ez nem természetes szelekció? ennek nem így kéne lennie szerinted?

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2013.02.12. 16:38:39

@S.Viktor:
Egy része egészen biztosan az, ebben egyet értünk.

Csipetke Léna 2013.02.12. 17:33:46

@EMU: kiválóan jellemezted a volt főnökömet :)

EMU 2013.02.12. 17:59:14

@Csipetke Léna: Szerintem nem csak őt. Hemzsegnek az ilyen spinék a marketingosztályokon, vezető pozíciókban is, meg is lehet nézni a hazai reklámkörnyezetet. És mind meg van győződve, hogy egészen különlegeset hoz létre azáltal, hogy a valódi ízléssel, alkotói ösztönnel és képzett tudással rendelkező, profi reklámalkotókat neki művészileg instruálnia, felülbírálnia és kioktatnia kell, mert neki csalhatatlan esztétikai érzéke van a húszforintos frizurájával, de egy briefet nem tud tisztességesen összehozni, ami viszont a dolga volna.

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2013.02.12. 19:48:14

@*rockstar*: Ha nem ilyenek, akkor milyenek? Kíváncsi vagyok a véleményedre!@Rendíthetetlen

Álamkatona: Ez jó sztori! Hamarosan a recepciós/titkárnős kisállat is sorra kerül majd. Ez valóban kihagyhatatlan és kötelező darab! Talán @Öltönyösrabszolga: meg is írhatná gondolatait vendégként?

MarbleC 2013.02.12. 20:06:29

Na ez a bajom a marketingesekkel, vagy inkább a cégekkel akik szerint a marketinges dolga névjegykártyát vagy mondjuk csomagoló anyagot rendelni.

A jó marketingesnek egyetlen feladata van:
Kész vevőjelölteket letenni a kereskedő asztalára.

Ennyi...

Roan 2013.02.12. 21:16:56

Ööö, azt hiszem, név szerint felismertem mindenkit, de ez lehet, hogy nem a véletlen műve:)
Annyit hozzátennék, hogy minél magasabb poszton van valaki, annál inkább képes elszakadni a valóságtól, és csak a fejében elképzelt fogyasztói képre hagyatkozik. Ha meg magát gondolja a célcsoportnak/csúcsfogyasztónak, akkor az egyenesen a vég:)

Roan 2013.02.12. 21:20:24

@multikarrier: A lehetőségek brand marketing terén szerintem jelentősen szűkültek, trade marketing területen kevésbé. Ez viszont, amennyire tudom, nemzetközi trend, de a magyar piac multis környezetben mindig is egy játszótér volt, ahonnan nem fájdalmas a vágás.

escargot 2013.02.13. 12:14:15

@S.Viktor: Szerintem épp hogy nincs szelekció: pozíciókba beragadt emberek vannak, meg esetleg egy-két lelkes gyakornoknak sikerül legalább a szakma közelébe férkőznie - majd hamar beleütköznie az üvegplafonba.
A szervezetek eleve karcsúak voltak, most még ahhoz képest is leépítettek, innentől a karrierlehetőség erősen korlátozott. (A marketingigazgató egy negyvenes pasas, akit kis eséllyel helyeznek el külföldre és még kisebb eséllyel megy gyesre, a m. menedzserek közép-harmincasok, és még akad néhány késő huszontól közép harmincasig terjedő márkamenedzser a létra alján.) Plusz egyre több cég teljesen kivonul az országból, max. két csomagolás-fordítót és egy jogászt hagy itt, meg a sales-szervezetet. Akik pedig maradnak, egyre kevesebbet költenek a marketing szinte minden elemére (talán a trade kivételével). Ráadásul számos, 8-10 éve a munkaerőpiacról kiszállt, valami szexi céget alapított ex-középvezető is mostanában térne vissza a piacra a kapcsolatain keresztül, mert elfogyott a konyhapénz. Szóval, nem egy méznyalás a szakma mostanában.


süti beállítások módosítása