Leírás

Sikeres élet egy multinál. Hogyan? Saját tapasztalatok és vélemények, praktikus tanácsok, általánosítás és pesszimizmus nélkül. Kommentelni kötelező, vendégírni szabad. Fekete, fehér, igen, nem.

Facebook

    

Karrierút

karrierutam.jpg

Utolsó kommentek

  • ColT: "a Főnök képes legyen helyes szakmai válaszokat adni a beosztottai kérdésére, sőt egyfajta szeniorként gondoskodjon is arról, hogy helyes eljárások legyenek a multinál." Meg hogy fogalma legyen, mi ... (2015.02.04. 16:50) Mihez értsen a Főnök?
  • Online Távmunkás: Most jutott eszembe a blog, de látom, hogy véget ért a multikarrier... (2014.08.28. 14:42) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • ______________ (törölt): szerintem ezek a ceo bérekre vonatkozó adatok irreálisak. nem hinném, hogy magyaro.-n néhány tucatnál több alkalmazott (ceo) van, aki 260 dolláros órabért kap. lehet, hogy van tíz cég az országban, ... (2014.03.15. 17:20) Grafikon: Mennyit keres a főnök?
  • Mj: @Fekete Pestis: Mivel két oldalon vannak fenn az adataim, ezért nem túl bonyolult "menedzselni" őket. (Plusz van egy, amit már nem is használok, csak fényképlerakat.) Egyébként elég sok hasznom szá... (2013.11.04. 11:46) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • Mj: @Csumpitáz Béla: Nem szerintem antiszociális, hanem rengeteg munkaadó gondolhatja és gondolja is így, amiről neked is, meg nekem is megvan a magunk véleménye, de ezek szerint másodszorra sem voltál... (2013.11.04. 11:35) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • Utolsó 20

Multis kisállat-határozó - A helpdeskes

2012.07.18. 22:24 - Boss1974

Címkék: kisállat stratégia helpdesk munkapiac projektmenedzser

helpdesk2_1.jpgEz a munkás élet fasírtja, a ropogósra sült darált hús, amiben mindenből van egy kevés. A céges tápláléklánc legalján található elem, aki mégis oly nélkülözhetetlen, hogy szinte minden magára valamit is adó cég tart belőle párat. Vagy mindjárt egy egész rakatot. Mit tehet egy helpdeskes, ha másra nem jó? Kapargassuk meg a felszínt...

Kezdjük a legfontosabbal: Helpdesken dolgozni az nem egy szakmai munka. Itt a hangképző szervedért fizetnek meg, hogy felolvass megoldásokat azon ügyfelek számára, akik nem szeretnek/tudnak/akarnak olvasni. Manapság természetesen már elengedhetetlen a nyelvtudás is, hiszen egy multinál a belső és külső ügyfelek számára több nyelven kell válaszokat adni. 

Mi leszel, ha nagy leszel?

Miért is jó helpdesken dolgozni? Na, ez egy jó kérdés. Talán az első ami, eszembe jut, hogy valahol el kell kezdeni. Ez egyben az egyik legerősebb érv e mellett a munka mellett. Bárki, ismétlem bárki be tud kerülni egy ilyen állásba és élvezheti a légkondicionált, egyterű iroda előnyeit. Ha már bent vagy a rendszerben sokkal nagyobb az esélyed feljebb kerülni, vagy elmozdulni innen.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy Te, mint helpdeskes egy képzeletbeli asztal alatt ülsz, ahova rengeteg ételmaradék és morzsa esik le. Mármint tudásmorzsa. Ezeket mind fel kell kapkodni. Mindet. Nem érdekes, hogy elsőre nem tűnnek érdekesnek, szükséged lesz rájuk. Ha nem most, akkor majd valamikor később. Az információk olyan sokszínűségével találkozhatsz, mint csak nagyon kevesek a vállalatnál senki más.

Kik is ők valójában és mit csinálnak?

A helpdeskesek nagyon sokfajta környezetből érkezhetnek. Tájékozódó friss diplomások, kétségbeesett bölcsészek, megcsömörlött multis vándorok, kockafejű geekek, szülés után visszajött anyukák. Mindenkinek más a háttértörténete, s a legtöbbükben közös a következő: Nem szeretik, amit csinálnak. Valljuk be, a legalacsonyabb fizetések egyike az övüké, viszonylag gyorsan pótolhatóak és rendkívül manuális a munkájuk. Sőt, a standardtól eltérő eseteket többségükben az értetlen, agresszív ügyfelek jelentik.

Dolgozhatnak bankokban, ahol ritka az az ügyfél, akinek nem valami hatalmas szívfájdalma van. Nyilvánvaló, hogy egy telefonos munkatárs nem fogja jóváhagyni Suhajda úr hitelkérelmét, attól még ő az első, aki hallhatja a visszautasított ügyfél véleményét. A másik nagy csoport az úgynevezett IT helpdeskes. Értsd: A cég munkatársai számára magyarázza el, hogy hogyan is kell hozzáadni azt a bizonyos szürke nyomtatót, ott a sarokban. Programokat telepít távolról, hibaüzeneteket elemez, minden héten ugyanazokat. 

Ha bárki megkérdezi tőlük, hogy mit csinálnak, vagy legyintenek egyet, vagy valami nagyon hosszú angol kifejezéssel reagálnak (klájent szupport a prokjurmenten) hátha ez majd mindenkit elrémiszt a további kérdésektől és be kell vallaniuk, amit anyu is mesél róluk a szomszédoknak, vagyis hogy a Janika az a számítógépnél ül és telefonál. De nem kell félni: Van megoldás! Lássuk, mik is ezek:

Nyerő stratégiák helpdeskesek számára

Ahogy azt korábban is írtam, valahol minden vállalati munka egy piaci szükségletet elégít ki. Ez a szükséglet jelen esetben az, hogy minél gyorsabban és kedvesebben az ügyfél tudomására kell adni a vállalat szabályzatát, amit ő nem volt képes elolvasni. Na mármost, amennyiben szeretnéd megélhetésed és megbecsülésed hajójának vitorlájába egy kis szelet fogni, akkor ahhoz nem a fenti szükséglettel kell törődnöd. Ez egy szélmalomharc és ezt Te is tudod. A fókuszodnak a következő pár pont valamelyikén kell lennie:

1. Légy folyamatelemző, tudásbázis felelős

A helpdeskeseknek a kérdésre adott választ, tehát a felolvasandó anyagot minél gyorsabban meg kell találnia. Ezen tudásanyag egyfajta adatbázis, amit valakinek karban kell tartani, hogy könnyen kezelhető legyen. Fontos dolog, hogy az adatbázis ismerőinek nem kell feltétlenül ismerniük az adatot, elég, ha a folyamatot ismerik, fejlesztik és máris nélkülözhetetlenek lesznek. Kockafejűeknek ajánlott irány, ami nagyon jó hatással van az ember fizetésére és megítélésére, valamint remek lehetőség nyílik különböző projektekben való részvételre

2. Kiugrás egy másik alosztályra

Egészen kézenfekvő, hogy egy széleskörű tudással rendelkező generalista nagy eséllyel pályázhat belső állásokra. Rengeteg dolgot ismer már, gyorsan be lehet tanítani, ott van helyben, pár százalékos fizetésemelést lehet adni neki, megvan a motiváció és lehet pótolni Pirit a pénzügyön, aki épp tegnap mondott fel, mehet a papírmunka a HR-re. Ha gyors megoldás kell akkor egy helpdeskesért fognak nyúlni hidd el, csak legyél résen! Figyeld a belső állásokat és pályázz! Ha sokszor visszautasítanak ne feledd az egyik alapszabályt, inkább válts és építsd fel újra magad egy másik cégnél, mint hogy itt ülj továbbra is. Többé már nem vagy idevaló.

3. Előmenetel a hierarchiában

A helpdeskesek általában kisebb seregként jelennek meg egy cégnél. Egy seregnek pedig kellenek hadnagyok és kapitányok. Sok kisfőnöki állás van, ahol ugyancsak magas a fluktuáció, szóval sok a lehetőség feljebb jutni. Ez egy elsőrangú lépés. Nem kell napi 8 órában a telefonon lógnod, hanem az időd akár felében az embereiddel kell foglalkoznod, felvétel, kirúgás, teljesítményértékelés, csapatépítés, csupa-csupa érdekes dolog. Emellett a világ megint csak kinyílik szakmai szempontból is. Te képviseled majd kicsit az egész osztályt, méregdrága szoftverek, folyamatok bevezetésnek leszel aktív részese, rengeteg projektmunka, ami kánaán ahhoz képest, amit sima helpdeskesként csináltál. Egy jó és tapasztalt csoportvezetőt máshol is keresnek, kutyát nem érdekel, hogy milyen területen is kezdtél.

4. Projektmunkatárs

A jolly joker, ami mindenhol mentőövet jelent. Bármilyen apró kezdeményezés is indul el a cégnél, vagy az osztályon: Állj mögé! Ha több is van, akkor válaszd ki a legértelmesebbet, de mindenképp válassz egyet. így lehetőséged lesz elhagyni az asztalod, találkozhatsz hús-vér emberekkel, ami rengeteg kaput kinyithat a jövőben. A projektmegbeszélések alatt nem kell eseteket megoldanod és ez máris hatalmas dolog.

Mit ne tegyél

Sok mindent írhatnék, de a legfontosabb, hogy tekintsd a jelenlegi munkádat egy ideiglenes állapotnak, egyfajta ugródeszkának. Ha csökken az ambíciód és a motivációd, akkor hamarosan még ezt az állásodat is elveszted. Helpdeskesként a frontvonalban vagy és bármilyen kis hiba is akár azonnali elbocsátással járhat, tekintve, hogy könnyedén találnak valakit a helyedre. Ügyfelekkel és a főnököddel vitatkozni teljesen felesleges és értelmetlen.

A bejegyzés trackback címe:

https://multikarrier.blog.hu/api/trackback/id/tr404664630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Plumper_ 2013.01.28. 13:57:45

mikre nem jó a diploma, hogy sorvadjatok el...

Plumper_ 2013.01.29. 14:37:41

@multikarrier: I mean... hogy sehol sem kellenek a diplomás, tanult, nyelvet beszélő emberek, a multiknál is csak fogyóeszközök, a nyugati fizetés feléért.
El kell húzni ebből az országból, amint lehet, mert minden rohad.


süti beállítások módosítása