Leírás

Sikeres élet egy multinál. Hogyan? Saját tapasztalatok és vélemények, praktikus tanácsok, általánosítás és pesszimizmus nélkül. Kommentelni kötelező, vendégírni szabad. Fekete, fehér, igen, nem.

Facebook

    

Karrierút

karrierutam.jpg

Utolsó kommentek

  • ColT: "a Főnök képes legyen helyes szakmai válaszokat adni a beosztottai kérdésére, sőt egyfajta szeniorként gondoskodjon is arról, hogy helyes eljárások legyenek a multinál." Meg hogy fogalma legyen, mi ... (2015.02.04. 16:50) Mihez értsen a Főnök?
  • Online Távmunkás: Most jutott eszembe a blog, de látom, hogy véget ért a multikarrier... (2014.08.28. 14:42) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • ______________ (törölt): szerintem ezek a ceo bérekre vonatkozó adatok irreálisak. nem hinném, hogy magyaro.-n néhány tucatnál több alkalmazott (ceo) van, aki 260 dolláros órabért kap. lehet, hogy van tíz cég az országban, ... (2014.03.15. 17:20) Grafikon: Mennyit keres a főnök?
  • Mj: @Fekete Pestis: Mivel két oldalon vannak fenn az adataim, ezért nem túl bonyolult "menedzselni" őket. (Plusz van egy, amit már nem is használok, csak fényképlerakat.) Egyébként elég sok hasznom szá... (2013.11.04. 11:46) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • Mj: @Csumpitáz Béla: Nem szerintem antiszociális, hanem rengeteg munkaadó gondolhatja és gondolja is így, amiről neked is, meg nekem is megvan a magunk véleménye, de ezek szerint másodszorra sem voltál... (2013.11.04. 11:35) Mit NE tegyél egy állásinterjún?
  • Utolsó 20

Színjáték az egész?

2013.01.07. 06:00 - multikarrier

Címkék: szerepek kompetencia fizetés példa tévhitek


role2_1.jpgA multinál végzett munkával kapcsolatban az egyik leggyakoribb kritika, hogy „pofára megy” az ember megítélése és nem a valós teljesítmény számít. Valóban hasznos-e egy „Dráma és Színjátszás” gyorstalpaló elvégzése és sikeres lenne-e Antigoné csoportvezetőként? Mai bejegyzésünkből kiderül, hogy valószínűleg mindkettő kérdésre igen a válasz.

 

Skálázás

Különféle szerepek játszására feltétlenül szükségünk lesz életünk során, ha tetszik, ha nem. Másként kommunikál és másként is viselkedik ugyanaz a személy, ha gondoskodó apaként, flegma munkatársként, megértő barátként, infantilis haverként vagy titkos csábítóként tekint magára vagy tekintenek rá mások. Ez teljesen természetes, hiszen nem bináris rendszerben működünk, ezerféle érzelmi és értelmi tulajdonságnak vagyunk birtokában és ezeket mind használhatjuk. Mindezek ellenére a szerepjáték sokszor negatív szájízzel párosult, arra hivatkozva, hogy az ilyen ember nem önmagát adja, tehát nem őszinte. Jesszusom, ez azt jelenti, hogy ugyanolyan stílusban, motivációval és részletességgel kellene beszélnem a hentessel és az épp felajzott faszimmal? Na, ugye, hogy nem.

Forgatókönyv

Ugyanez a sokszínűség aztán igazán bonyolulttá válik egy multis munkakörben, ahol egy adott tér-idő kontinuumban kell viselkedni főnökként, beosztottként és munkatársként. A többi szerepet (apa, barát, haver, szerető, stb) sem tudod a liftben hagyni, de még ezek nélkül is meg vagy áldva a szerepeiddel. Hozzáteszem, hogy a férfi/női szerepeknek, a barátnak/havernak nagyon nagy jelentősége van, a szeretőről nem is beszélve… Ezekről is értekezünk majd később.

Maradjunk azonban az alapoknál, ahol van egy hatalmas, belső falaktól mentes, fűtött iroda, ahol sok-sok asztalnál töltjük mindennapjainkat reggeltől estig. Termelés nem folyik, itt nincs futószalag, csak a légkondicionáló keringeti a multinacionális baktériumokat halkan duruzsolva. Néhány játékos kisebb irodákból figyel, a többség viszont a  közös játéktéren próbál bizonyítani és túlélni. A színre lépésnek is megvannak a maga törvényszerűségei, kis hibaértékkel jelezhető előre az érkezési időpont mindenkinél, s a 9 órás legkésőbbi kezdést is általában ugyanazok késik le. Különböző motivációk által vezérelten eltérő stratégiák alakulnak ki a munkaidő eltöltésére is, melyek dinamikájukban és sikerességükben térnek el leginkább, tekintve, hogy a napi 8 óra mindenképpen eltelik, az igazi kérdés csak az, hogy milyen megítéléssel távozik a multis.

Tetőpont

Mert hát kinek is számít, hogy mennyire vagyunk effektívek, ha a főnökünknek hányingere támad tőlünk? Vagy megfordítva: Számít-e bármi más, mint, hogy a főnökünk és a közvetlen kolegáink jónak tartanak? Ha sikeresek vagyunk kapcsolatainkban és teljesítjük, amit elvárnak tőlünk, kell-e érdekeljen minket, hogy nem dolgoztuk ki a belünket? Beállítottság és motiváció kérdése minden, ugyanakkor azt el kell fogadni, hogy egy multinál nagyon más készségek számítanak, mint egy „rendes” termelő vállalatnál. Ahogy a nevében is benne van, az országokon, kultúrákon átívelő struktúra megköveteli az elsőrangú kommunikációt, az empátiát és az önérvényesítő készséget még olyan munkáknál is, ahol ez nem feltétlenül követelmény a konkrét feladat elvégzéséhez. Ezek nélkül nem tudna megmozdulni sem a szervezet, így a vezetőkiválasztás és a felvételi folyamat során olyan szabályzók kerülnek beépítésre, melyek kiszűrik a túlságosan "maguknak való" magánzó hősöket. Emiatt törvényszerű, hogy a „lágy kompetenciák” megléte nagyban elősegíti az elismertséget, ezáltal a fizetés és a pozíció emelkedését, így példaként szolgál a szervezet összes dolgozója számára. Hasonlóan, ahogy egy figyelmes és rugalmas apa sokkal jobb kapcsolatot alakít ki a fiával, sőt a többi apa számára is egy példaértékű lesz, valamint a gyerek is jobban felkészülve indul majd a nagy útra.

Szereposztás

A fentiek jobb megértéséhez mutatok be most pár szélsőséges (?) példát.

Szárnyas betét: Ő az aki szinte láthatatlanul simul bele minden szervezetbe, kerüli a konfrontációt és a pluszmunkát, munkája sokféle lehet, leginkább azonban az jellemző rá, hogy magabiztosan hozza a reggeli megjelenést és a délutáni távozást. Félreértés ne essék, nem buta ő, csak nem akar részt venni (belefáradt?) a mindennapos ötletelésekben, hagyják őt kérem békében dolgozni. Sokan örökké elégedetlenek, mert valahogy mindig lemaradnak a kiemeltek listájáról és keserűen állapítják meg, hogy a megbízhatóság, már nem érték. Meló utáni életük általában hasonlóan döntetlenre játszó, bár sokan hiperaktívak és a munkahelyet igazából pihenőhelynek használják.

Arisztokrata: Tudja és ismeri saját értékeit és gyengéit és ennek megfelelően alakítja mindennapi akcióit. Saját felemelkedését abban látja, ha főnöke kizárólag jókat hall róla, imidzse fenntartásáért mindent elkövet. Fixációja konzervatív-szocialista értékrendre utal, „ő kérem keményen dolgozik, az a múltkori eset meg nem az ő hibája”. Valamikor megtanulta, hogy mi a jó és mi a rossz és azt gondolja, hogy ha erősen arra gondol, hogy ő mindenben jó, akkor az úgy is lesz. Gyakorlatlan vezetők ki is emelik néha, s ilyenkor döbben rá, hogy saját maga érdekein kívül semmit nem tud irányítani. Egy idő után a kollektíva megunja, hogy Pali úgy akar örökké tökéletesnek látszani, hogy közben egyáltalán nem az, ekkor szárnyaszegetten próbálja az egészet újrakezdeni egy másik helyen. Meló után hajlamos többszörösen eltúlozni saját szerepét a munkahelyen.

Naplopó: Valójában nem képes feladatának elvégzésére és minden egyes napot sikerként él meg, melyet minimális befektetéssel haszonként realizál. Tehetséges az interjúkon és a későbbiekben a látszatra is egyre jobban vigyáz, emiatt a munkaviszony ideje is növekszik. Imádja és aktívan használja az olyan lehetőségeket, ahol egy kis lazsálást szagol, bátran ugrik bele az otthon dolgozás lehetőségébe és vállalja a rendszeres késéssel járó következményeket is. Van, hogy kirúgják, ekkor nem lepődik meg, mindezt a munka szerves részének tekinti.

Multis karrierista: Gyorsan feltalálja magát a különböző helyzetekben, emiatt beilleszkedési együtthatója nagyon magas. Nem nagyon lehet már újat mutatni neki, tudja, hogy mit várhat el az egyes szituációktól és ennek megfelelően alkalmazkodik is. Imádja az újdonságokat, lubickol a kihívásokban, intelligens, kellemes munkatárs, azonban mire épp megszoknád, már felmond és kezdi újra az egészet egy másik helyen. A folyamatosan változó újdonságok motiválják és leginkább a zavarosban szeret halászni, épp induló cégeknél éveket eltölteni és még a folyamatok kikristályosodása előtt távozni máshova.

Tradicionalista: Akár több éves tapasztalattal is rendelkezik, azonban érthetetlen módon apróságokon csúszik el minden nap. A konyhai bókolása kínos magyarázkodásba fullad, beosztottjai lassúnak tartják, kitűzött céljait nem képes elérni osztálya, hiába dolgozik napi 10 órában. Ő mindig egy sebességben van, soha nem képes feljebb vagy lejjebb kapcsolni. Saját hozzáállását várja el másoktól és megalkuvás nélkül érvényesíti sziklaszilárd értékeit, azonban könnyen cserepadra kerülhet a rugalmas játékszabályok miatt.

Multis bűvész: Remekül kommunikál és találja meg a hangot a legtöbb alkalmazottal, retinája tévedhetetlen pontossággal olvassa a személyiségeket és a kategóriának megfelelő stratégiát alkalmazza. Sikere megkérdőjelezhetetlen, felemelkedését csak saját önteltsége hátráltathatja. Felemelkedése együtt jár operatív teendőinek meetingekre cserélésével, ami további sikerekhez és pozíciókhoz segíti. Tevékenyége során briliánsan vált sebességet és így mindig a megfelelő szintre kerül, sőt egyre profibb lesz különböző szerepeiben, melynek veszélyeként a munka után is alkalmazza őket. Tudatos életvitele közben elfeledkezhet tudatalattijáról, ami később frusztrációhoz vezethet.

Zárókép

Ahogy a fenti kisarkított példák mutatják a multis megítélése a látszaton is múlik. Itt nem embereket operálunk kérem és nem is folyik észveszejtő termelés. Egy jó megjelenés, egy kellemes hang, egy idegen nyelv kifogástalan használata, a rugalmasság, a humor, a kitűnő érdekérvényesítési készség, a pontosság, a helyzetfelismerő képesség mind-mind olyan értékek, melyekre rengeteg pénzt fizetnek. Természetesen kellenek „kemény kompetenciák” is, enélkül, hamar zátonyra futsz. Ha egy autós képzavarral akarnám folytatni, akkor a szaktudás és a munkabírás, mint kemény kompetenciák jelentik a kiváló minőségű motort, míg az úttesttel érintkező gumiabroncs, a dinamizmusunkat befolyásoló sebességváltó és a megjelenésünket, „öneladásunkat” segítő karosszéria a lágy kompetenciákat jelképezik. 

Ha tetszett a bejegyzés és örömmel olvasod a Multikarrier lényegbevágó és szókimondó írásait, lájkolj minket a Facebookon és oszd meg ismerőseiddel a legfelkavaróbb bejegyzéseket.

A bejegyzés trackback címe:

https://multikarrier.blog.hu/api/trackback/id/tr804998698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S.Viktor 2013.01.08. 13:39:13

remek összefoglaló, a kedvencem: "az országokon, kultúrákon átívelő struktúra megköveteli az elsőrangú kommunikációt, az empátiát és az önérvényesítő készséget még olyan munkáknál is, ahol ez nem feltétlenül követelmény a konkrét feladat elvégzéséhez". a zárókép meg még jobban összegzi ezt :)

annyit még az egészhez, hogy egy váltás új munkahelyre remek alkalom egy esetlegesen elkopott szerep újrajátszására, vagy akár egy teljesen új szerep megjátszására.

Lobelt Ledfold Reloaded 2013.01.09. 08:14:30

Érdekes és jó cikk. Én más archetípusokat vélek felfedezni vagy csak másként jár az agyam, de ez apróság :-)

Mindfield 2013.01.12. 09:20:26

Nagy potenciál van ebben a blogban, remélem nem csak közhelyek puffogtatására meg trollgyűjtőként lesz használatos!

smartdrive 2013.01.12. 09:22:27

írhatál egy posztot a majákról is, bár Mel Gibson már bemutatta, amire gondolok

rohadjmegARCgeci 2013.01.12. 09:56:45

Azt kihagytad,hogy a multinál való munka,erősen hajaz az ókori rabszolgákkal működő gályákra,és felvette a munkahelyi feudalizmus jegyeit is kommenista módra.
Érdekes kombó a kommunista multi,klasszul megfigyelhetők benne mindkét jegy sajátosságai(kapitalista kommunista).Egy tanulmányt simán megérne.

balage_81 reloaded (törölt) 2013.01.12. 10:30:32

szerintem háromra szűkíthető:

- naplopó - aki ennek ellenére sokszor kitűnően boldogul
- karrierista - agymosott, másokon áttaposó hülye
- szakember - valóban ért ahhoz, amit csinál, de felhúzza az orrát minden multis hülyeségen - általában hamar kénytelen távozni, mert az első két típus kicsinálja

determ 2013.01.12. 10:33:51

Jó az összefoglaló, de nekem ebből 2 dolog jött le igazán:
- a posztoló nem rég óta dolgozik multinál és nem látja át jól a szerepeket és feladatokat, tapasztalat híján
- a posztoló olyan multinál dolgozik, ahol a "valós értékek" nem kerülnek mérlegre és előtérbe.
Bármilyen hihetetlen van multi amelyik "jól" működik... és igen, a "szerepjáték" nagyon fontos, de ez nem csak a multira, hanem az egész életre igaz...

din viesel (törölt) 2013.01.12. 11:20:09

van benne nemi(sok)igazsag...

kezdetnek nem volt rossz,igy tovabb...
:)

Circus 2013.01.12. 11:54:02

@balage_81 reloaded: teljesen egyetértek, a harmadik észrevételt picit módosítva (saját tapasztalat szerint) - nem csak akkor megy, ha kicsinálják, hanem, ha besokall az első két típustól.

@determ: a multi pont a szerepjáték miatt nem működhet. Hidd el, nagyon sokan vannak, akiknek a szerepjátékból van elegük, amit a társadalom rájuk akar kényszeríteni. Én én vagyok, olyan, amilyen, munkahelyen pedig az adott szakterülethez való hozzáértésem legyen már a legfontosabb, ne az álarc, amit hordanom kellene...

@Dr. Furia: ilyen helyen dolgozom, ha nekiállsz a tanulmánynak, szólj, besegítek.

szng 2013.01.12. 12:11:39

Érdekes összefoglaló volt... számomra egyetlen tanulság, ami átsüt a leíráson, nomeg amúgy is tudtam: a végtelen felületesség, a "látványmunka" (lásd még látványkonyha), és a valódi értékek - mondhatni - teljes hiánya.
Brave new world. Aki ennek ellene tud menni, az előtt leveszem az összes kalapomat.

Mindfield 2013.01.12. 12:14:08

Najó, azért így végigolvasva a bejegyzéseket és a kommenteket szerintem ez a blog túl fogja szárnyalni a modoros blogot.

Ken Adams79 2013.01.12. 12:16:09

Ezek a dolgok tényleg nem csak a multikra igazak, hanem minden munkahelyre... (sőt, nem csak munkahelyekre)
esetleg, ahol 2-3 dolgoznak és kicsit bensőségesebb a hangulat, ott nem kell attól félni, hogy az egyik kollégád keresztül akar taposni rajtad.
Ahol már többen dolgoznak, ott sajna benne van a pakliban...van aki mindig okosabb akar lenni a többinél, van aki mindig "kis főnök" akar lenni.

De naplopó már ott is van, ahol csak 2 ember dolgozik :-)

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2013.01.12. 12:34:09

@Mindfield: Ebben én is bízom. :) Közhelyek és általánosítás nem lesznek, inkább kicsit kisarkított példák a mindennapi multis életből.

@szng: Igen, ez egy nagy játék, vagy ha akarod, akkor harc. Az ellenállók viszont jobban működnek, ha tudják, hogy kik vannak a másik oldalon és hogyan lehet nekik legjobban ellenállni.

@Ken Adams79: Fully agree.

ne most 2013.01.12. 12:36:46

Nevetséges, mint akit kultűrsokk ért és megpróbálja rendszerezni a világot. Balra van hotdogos, jobbra buszmegalló, harom sarokra a McDonalds.
A multis legjellemzőbb vonása, hogy fontos feladatának érzi a többi kolléga minősítését szubjektív alapon, továbbá irigy.

toroloco 2013.01.12. 13:24:31

Arisztokrata -"Fixációja konzervatív-szocialista értékrendre utal". A bullshitmérőm kiakadt. Fenntartom a tévedés jogát de a post mint ha a self help, for dummies, new age könyvekből összeollózott zavaros bölcsességek szintézise lenne.

rugoman 2013.01.12. 14:01:16

naplopó: nem ért hozzá, de kiválóan nyalja bárki seggét, pálya biztosítva

karrierista: sem ért hozzá, külföldi kifejezések szakértője, gátlástalan hazudozó, alattomos ember, csak a megfelelő segget nyalja (közvetlen főnök főnöke) de abban profi, felemelkedése tuti.

szakember: hát én 5 emeletből egyet sem tudtam. Azt hiszem, a multihoz nem is kell, mivel nem a profit a cél (különben az első 2 rég nem dolgozhatna).

Sunder 2013.01.12. 14:37:56

@rugoman:
ehhez azért hozzátenném, hogy a magyar cégeknél "edződött" átlag hazai munkavállaló hozzáállása a menedzsmenthez jellemzően az, hogy "ül a fotelben, felvesz napi két telefont, oszt' hatszor annyit keres, mint én". A befejezése a gondolatsornak egy random káromkodás.

Ezért is terjedt el szépen a köztudatban, hogy a főnökök és/vagy multinál dolgozók csak naplopók lehetnek, akik -köztudottan, persze- nulla értéket állítanak elő.

Ezek után a fenti kommentek kapcsán is képes vagyok sztoikus pofával tovább olvasni, minden féle-forma meglepetés nélkül.

Ego Alter 2013.01.12. 14:52:33

@toroloco: @rugoman: Szerintem meg jó kis cikk ez, jól összefoglalja, hogy milyen hozzáállásokkal találkozunk. Ezek nem jók, vagy rosszak, de attól még vannak és jó tudni, hogy mi motiválja őket. Az megy, hogy egy multinál nem a profit a cél az kifejezetten röhejes hozzászólás...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.01.12. 15:15:56

a legtutibb ha nem csak a munkahelyeden vagy szemét fogaskerék, hanem teljesen

tükörfúró 2013.01.12. 15:29:51

@determ: A multik és ma a cégek NAGYON xarul működnek, ahogy az országok, és az összes hagyományos emberi közösségek is általában.

Ugyanis -tisztán gazdasági szempontbol nézve- valós értéket már nagyon kevesen, kevés helyen termelnek, az emberek 98%-a olyan öngerjesztő folyamatokbol veszi ki a lét, amit más öngerjesztő folyamatok gerjesztenek, és ennek sosincs vége.

Ez mostanra egy egész kis világot alkot, na ennek egy szép "metszete" egy multicég, ami ott folyik kicsiben, nagyban az folyik az egész világon, a valóságban meg sokszor az elvégzett "munka" 98%-a egyszerű körbenjárás, lelkesen hordják a vizet a lukas hordókba.

@Ego Alter: A cél a profit, de sokminden van, ami kifejezetten a cél ellen hat. Amikor a rendszer olyan szinten belterjessé és önjáróvá válik, mint egy multi, akkor már egyfajta hangyabolyról beszélünk, mindeki másfelé rángatja a koncot, aztán az vagy jófelé megy, vagy nem.

Összességében egy multi bizonyos folymatok és világtrendek révén emelkedik ki, és lesz baromi sikeres, többség csak uszik az árral. Mivel a multi arrol szól, hogy ekkora entitás (valaha trösztnek hívták ezeket és tiltani igyekeztek) már tul nagy világgazdasági léptékben is, nem egykönnyen süllyed el, esik szét, megy tönkre, feneklik meg, stb.

De a "siker" és a "jó működés" mindig sokkal kisebb, látszólag alig tényező emberkéken és nűanszokon múlik, a többi állandó belső mindenféle hatékonység meg egyéb hajhászás és projekt már csak egyfajta ragasztó, ami összetartja a monstrumot, legtöbbszö épp a cél ellenében hat.
Lényeges változáűsokat nem képes kifelé okozni, viszont erre a "kohéziós" helybenjárásra rengeteg energia megy el, a mamutok már csak ilyenek, rengeteg energiát fogyaszt maga a fennmaradás, létezés, belső folyamatok, melyek spontán egyre híznak és terebélyesednek.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2013.01.12. 16:12:38

Ford feltalálta a futószalag munkát, a multik meg alkalmazták az irodai tevékenységre ennyi. Aki dolgozott már multinál és kicsit figyelt, az azonnal rájön erre. Ki vinné a lerobbant kocsiját a Suzuki egyik dolgozójához megjavíttatni? Ugye, hogy senki, pedig ő "rakta össze", biztos ért hozzá... :)
Egy multinál soha nem látsz át egy folyamatot. Itt az SAP bazmeg, ennyi jogosultságot kapsz hozzá, kattints ide, oda írd be, hogy x, ide meg hogy zv, aztán mentsd le. Próbáld meg kideríteni, hogy mi az x, vagy a zv! Soha nem fogod megtudni, mert aki tudja, az vagy Koppenhágában van, vagy Hyderabadban. A munkaerő cserélhető, pillanatok alatt betanítható. Mivel a munkában biztos, hogy nem fog senki motivációt találni, ezért vannak tréningek, meg team buildingek, meg fiszem-faszom juttatások, meg egy csomó más dolog, amitől úgy érzed, hogy a vezetőséget érdekli, hogy mi van veled, és próbál motiválni.

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2013.01.12. 16:48:55

@tükörfúró: Ez a mamutos hasonlat nagyon találó.

Van valaki, aki sikeresen tört ki a multis világból vagy éppen, hogy a multiban találta meg a számítását?

Semper Fidelis 2013.01.12. 17:19:49

@tükörfúró: Kérdés, hogy mi az a "Valós Érték"?

dimitrij 2013.01.12. 18:21:51

az első gondolatom az volt a poszt olvasása után, hogy: ki mint él, úgy ítél. aztán az, hogy a newtoni fizika leírta egyes fizikai alapvetéseket, összefüggéseket, amiket aztán kvantumfizika sorra pontosított, vagy cáfolt...

meg lehet próbálni a multinál dolgozó embereket, meg általában egy populáció tagjait tipizálni, kategóriákba sorolni, aztán ez vagy vicces, vagy nem, de mindig lesz egy hozzászóló egy ilyen blogban, aki tudja azt fokozni. vagy tud vicces lenni, vagy körülír egy karaktert, aki még nem volt...

mivel 15 éve multiknál dolgozom (nem a biligyárban a szalag mellett), láttam én is párat, íme néhány:

- galambot röptében: az a srác, aki minden új sunát először visz kávézni-ebédelni-céges buliból szobára, de aki két héttel később már a következő egyeden dolgozik. mindig bókol, mindig vigyorog a liftben, vagy nagyob imádja eg nő, vagy ki nem állhatja, a nők zöme azt gondolja róla, hogy ő lesz az, aki megváltoztatja... mivel általában igen simulékony, így max. 2 éves időtávon (+/- fél év) elboldoogul a szervezetben, aztán vagy házon belül vált, vagy repül. vezetőnek alkalmatlan, mert csupa olyan embert gyűjt maga köré akit megdugna, vagy olyat, aki szerinte helyette dolgozik... általában egy ilyen, rosszul felmért egyed töri ki hozzáértésével a nyakát. vagy egy olyan nő pasija, akit nem lett volna szabad bekóstolni, megcsinálni...

- vezérhangyás: az a karakter, akit alapvetően a problémák éltetnek, talál valamit, amin agyalhat, és ezzel hosszabb-rövidebb időre leköti magát. ha főnök vagy és van egy ilyen a csapatodban, akkor csak arra kell figyelned, hogy a munkaköri leírásában taglalt feladatokkal összefüggő feladatok töltsék ki a napjait, ne az, hogy miként tudja a céges tűzfalat megkerülni, local-admin joggal képernyő háttérnek berakni a Kockafejek aktuális évadjának szezonnyitó képét... szélsőséges esetekben nem azért találod a monitor mögött reggel, mert korábban ért be nálad, hanem mert haza sem ment, rápörgött a feladványra. közvetlen kollégának sem rossz, mert megfelelő impulzusok adagolásával, lehetőségek belengetésével könnyen elérhető, hogy helyetted dolgozzon, és még hálás is legyen érte. igazi kincs lehet, ha megfelelően motiválod.

(...)

elsőre ennyi...

dimitrij 2013.01.12. 18:27:13

@tükörfúró:

"A cél a profit, de sokminden van, ami kifejezetten a cél ellen hat. Amikor a rendszer olyan szinten belterjessé és önjáróvá válik, mint egy multi, akkor már egyfajta hangyabolyról beszélünk, mindeki másfelé rángatja a koncot, aztán az vagy jófelé megy, vagy nem."

ez meg tökéletes leírása az állami cégeknek, minisztériumoknak stb., azzal a külömbséggal, hogy - főleg manapság - a fő cél a kifizetések maximalizálása az éppen regnáló kormány sleppje felé...

néha olyan vezető is odakerül, aki képes értelmes irányokat szabni és azokat be is tartja. míg nem valami káder ostoba kölke ki nem nézi a pozíciót, vagy konfliktusba nem keverednek.

kzolika 2013.01.12. 19:11:58

@Ahmet: "Egy multinál soha nem látsz át egy folyamatot." El kell menni projektvezetőnek, valamilyen fejlesztőnek vagy belső ellenőrnek. Ezekben a pozíciókban még akkor is átlátsz, sőt átalakíthatsz, kialakíthatsz folyamatokat, ha nem vagy vezető.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.01.12. 19:43:00

A multiknál szintem mindenki lusta.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.01.12. 19:46:40

@kzolika: Egy frászt.

A projectvezető csak leírja, hogy ki mit csinált/nem csinált, fingja sincs arról, hogy szakmailag mi folyik. Ha a szemébe hazudnak, sem ismeri fel.

A folyamatszervező általában az asztala sarkáig sem lát, ugyanis minden szakmai tapasztalat híján van. Munkájuk eredménye a túlszabályozott, béna, nem hatékony folyamat.

A belső ellenőr talán mind között a legülyébb. Csak a meglévő szabályokat tudja ellenőrizni, új kontrollokat tankönyvből ajánl: az ilyen idióták miatt kell kinyomtatni egy rahedli felesleges papírt.

kzolika 2013.01.12. 19:50:13

@RAMBO: Ezért kell pl. a projektvezetőnek és a belső ellenőrnek jól interjúznia. A folyamatszervező pedig véleményezésre úgyis elküldi az érintett terület részére a szabályzatot, a terület vessen magára, ha legalább a magára vonatkozó részeket nem gondolja át.
A legtöbb belső ellenőr ma már szerintem elektronikus file-okkal dolgozik.

TROLL 2013.01.12. 22:06:58

Utálom azt a szót, hogy "faszim".

Marengoo 2013.01.12. 23:14:32

@Dr. Furia: Teljesen jó meglátás, én is ezt tapasztaltam. Multikulti (sokféle ember) + kapitalista (fő a profit) + feudalista (a vezető egyfajta teljhatalmú földesúr)+ kommunista (félelem, mutyizás) kombó, valószínűleg magyar sajátosság.

blasiusii 2013.01.12. 23:22:40

@TROLL: teljesen egyetértek. még a "hellósztoknál" is jobban irritál. (érdekes egyébként, hogy még a férfiak sem alkottak ilyen szót fordítva)

kicsibuta 2013.01.13. 01:25:17

@multikarrier: Nekem bejött a multi. Igaz, itt inkább arról van szó, hogy olyan ember hívott egy multihoz (volt kollégám, később közvetlen főnököm egy másik multi alvállalkozásában), akivel bárhol szívesen dolgoznék együtt - és ez az érzés kölcsönös. :)
Amúgy a kollégáim többsége "naplopó", a mostani közvetlen főnökeim többsége pedig az "arisztokrata" és a "bűvész" keveréke. (De akadnak szorgalmas és kreatív kollégák is.)

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2013.01.13. 03:13:21

@kzolika: A rendszer lényege, hogy ne lássa át senki, aki dolgozik benne. Nem azért, mert gonosz a szervezet, hanem mert nagy és komplex, következésképpen tele van hibákkal. Ha átlátna mindenki mindent, baromi könnyen elcsábulna, hogy megcsapolja itt-ott.

kzolika 2013.01.13. 07:40:06

@Ahmet: Arra van fraud management. Az emberben pedig szabálykövetés, törvénytisztelet, etika. És az sem véletlen, hogy jól működő multiknál már rég kitalálták a legalább két hét szabadság fogalmát, ami most került be az Mt.-be (122. §). Két hét alatt sok minden kiderül.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.01.13. 09:20:47

@kzolika: ugyan, hagyd már ezt a hülyeséget. Ahmetnek igaza van, nem cél, hogy bárki átlássa az egészet. De az okban nincs: nem egy nagy wasistdas a legtöbb folyamat, ha minden hülye átláthatná, akkor kiderülne, hogy mennyire csekély szellemi teljesítmény áll mögötte. Ezért - a pozícióik féltése miatt - nem osztják meg az ismereteiket a munkatársak egymással. Ezt úgy hívják: "túszt szed a szervezetben" - azaz ha csak neki van meg az ismerete, akkor nélkülözhetetlen(nek gondolja magát). Nem egy ilyen csókával találkoztam.

A fraud management meg nyomorult automatizmusok gyűjteménye, amely csak a legnyilvánvalóbb típusvisszaéléseket képes kiszűrni (pl. fogyasztási szokások hirtelen változása, stb.).

Norx 2013.01.13. 09:56:07

@multikarrier: van, utóbbi. A multi ipari termelõvállalat még mindig élhetõbb mint az állami monopólium rendszeres politikai ejtõernyõs osztályvezetõkkel és intézményesített semmittevéssel, vagy az éhezõ kilátástalan kozoktatás, vagy az adócsalásba kényszerített foghoz garast verõ kisvállalkozás.

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2013.01.13. 11:08:35

@Norx: Nagyon jó, hasonló tapasztalatok itt is. Korábban írtam is erről: "multiknál található céges infrastruktúra, a használt üzleti folyamatok mind messze a magyar vállalati kultúra átlagán felül és az anyavállalat nyugat-európai/amerikai színvonalán van. Mindezt teljesen ingyen kapja meg a munkavállaló, betanítása részeként fér hozzá olyan folyamatokhoz, rendszerekhez, szoftverekhez, melyek valóban nagyon specifikusak, de pont emiatt a piaci értékünket növelik." multikarrier.blog.hu/2012/07/02/megeri_nana

Tervezek a blogon teret adni saját történeteknek, karrierutaknak. Lenne kedvetek megírni a tapasztalataitokat? (Természetesen saját és cégnevet nem említve...)

dimitrij 2013.01.13. 17:40:41

@kzolika: fraud? inkább operációs kockázatkezelés és compliance, vagyis megfelelés. meg persze etikai kódex és társai. a fraud mgmt. kifejezett csalárd eseteket vizsgál, elrettent, megelőz, visszaszerez, indokolt esetben sértetti érdekképviseletet lát el a nyomozóhatóságok felé. :)

dimitrij 2013.01.13. 17:58:16

@RAMBO: na persze... :) ott vérzik el a vélemény, hogy egy magára valamit is adó szervezet nincs meg bcp drp nélkül, ezekre helyettesítő folyamatokat és tartalék helyszíneket kell biztosítani... lehet a biligyárban, vagy szatócs láncban nincs aki átlásson egy folymatot, de mondjuk a versenyszektor más szegmenseiben folyamatok elemzése alapján keresik bekövetkezett és még be nem következett eseteken keresztül azok gyengeségeit, meg egy kvalitatív és kvantitatív módszerekkel. meg vannak olyanok is, ahol a fraud mgmt. nem csak bekövetkezett esetekkel foglalkozik, hanem tényleges megelőzéssel, az ilyen területét nem volt rendőrökkel, hanem innovatív emberekkel tölti fel. persze rendőrre és/vagy jogászra is szükség van. persze bizonyos ad-hoc és rendszeres riportokra szükség van, de sokkal fontosabbak a szabályozási kérdések, azok fogják az alapját adni a területnek. a fogyasztási szokások változása a bankkártyás területen jellemző, de az meg egy zsákutca... :) több a riportolás, mint a tényleges monitoring. ráadásul szűk, irreleváns szegmense a valódi fraud mgmt-nek.

dimitrij 2013.01.13. 18:20:07

@Ahmet:

ezt azzal lehet megoldani, ha van a folyamatnak felelőse. az persze probléma, ha egy termékkel kapcsolatos folyamatot az érintett területek darabonként raknak össze, az bele kódolja abba a hibát, a kijátszást és a visszaélést. ezek már-már hungarukimok, de nem csak nálunk vannak ilyen esetek... :) a folyamat irányából történő megközelítés arra is alkalmas, és ezért kezdik alkalmazni sokan, mert az üzleti területek dominanciája is kezelhető, kiváltképp, ha emprikius tapasztalatok tényszámai is rendelkezésre állnak, pláne ha egy adatkonzorciumból kapott anoním adathalmazon is bemutatható egy-egy korszakalkotó ötlet hatása.

dimitrij 2013.01.13. 18:22:34

@RAMBO:

"A folyamatszervező általában az asztala sarkáig sem lát, ugyanis minden szakmai tapasztalat híján van. Munkájuk eredménye a túlszabályozott, béna, nem hatékony folyamat."

míg össze nem találkozik valami lean office megoldással a mancika, ami aztán majd jól átalakítja a folyamatokat... előtte persze deklarálja a manci, hogy nem kockázatcsökkentő a projekt, hanem.... az. :)

dimitrij 2013.01.13. 18:45:20

@RAMBO:

"A belső ellenőr talán mind között a legülyébb. Csak a meglévő szabályokat tudja ellenőrizni, új kontrollokat tankönyvből ajánl: az ilyen idióták miatt kell kinyomtatni egy rahedli felesleges papírt."

még jó, hogy nem is feladata ez. a feladta az, hogy megállapítsa betartották-e a szabályozásban foglaltakat, ha abban gap-et lát, akkor azt is jelzi, de nem ő fogja a szakterület helyett megoldani a problémát. ha ez az elvárás, akkor nem a belső ellenőr a hülye.... :P

ez az oprisk feladata, illetve annak egy dimenziója. folyamat, rendszer, emberi tényező, külső környezet, ezek a basel 2 dimenziói, ezen felül a hét nagy veszteségkategória.... veszteségadat gyűjtése, szcenárió elemzések, stb.

ha kegyed a pénzügyi szektorban dolgozik, akkor ezt illene tudnia.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.01.13. 19:48:14

@dimitrij: :DDDD
Drága barátom, véletlenül éppen ebben a témában (BCP, DRP) vagyok tanácsadó. Meg lennél lepve, ha tudnád, hogy hány cégnek nincs ilyen rendszere, de még az alapokig, a BIA-ig sem jutnak el.
A legtöbb, ami egy "magára valamit adó" :DDDDDD cégtől kitelik, hogy Arisban, Visioban, vagy valami hasonló rajzoló progiban felrajzolják a folyamatokat - és nézik hülyén. Az egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány cégnél építenek erre TacTime vagy KPI alapú elemzést. Léci, engem ne próbálj ilyen marhaságokkal fárasztani. :)))

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.01.13. 19:49:46

@dimitrij: Jól kivitelezett lean project ritka mint a fehér holló. Általában belefulladnak a módszertanba, mert a józan ész kimarad a szórásból.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.01.13. 19:57:56

@dimitrij: Igen, igen, a működési kockázatok ilyen csoportosításával lehet készíteni a Basel II -nek megfelelő mátrixot - amit aztán lehet nézni, és ebben ki is merül a tudomány. Az effajta "kockázati térképek" mókusvakításnak tökéletesek, meg el lehet kápráztatni a "lefúrással" a hülyébb igazgatósági tagokat, de a végén úgyis az egyedi kockázati megállapítással kell kezdeni valamit. Arra meg nem a belső ellenőr fog rájönni.

Egyébként a pénzügyi kockázatra SEM, mert az meg borzasztóan sematikus legyűjtések által adott mutatók értékelése - a rendszer felépítése után (amit konzulensek csinálnak) gyakorlatilag nem igényel agysejtet az üzemeltetése.

Az informatikai kockázatokról pedig végképp fingja nincs a belső ellenőrnek (legfeljebb megnézi, hogy a heti mentések hogyan vannak feldátumozva), de gyakran az IT vezetésnek sem. Manapság kezdek találkozni olyan fazonokkal, akik legalább hallottak a kockázatértékelési módszerekről, és hasznosnak tartják azokat, a többségnek fogalma nincs arról, mekkora kockázatot jelent a ténykedése. Egész eddig ezen a téren teljes volt a sötétség.

(De bocs, ez itt már off, nem akarom elvinni ezt a topicot ilyen irányba.)

dimitrij 2013.01.13. 20:21:37

@RAMBO:

ezzel a hozzászólás nagyjából 20%-át sikerült abszolválni. :)

egy jól elkészített szabályozás, folyamatábrák stb., alkalmasak lehetnek arra, hogy teljesen új staff esetén is alapszinten működjön a terület. ha erre nincs igénye a terület ezetőjének, meg a menedzsmentnek, akkor kb. annyit érnek, valamilyen egyéb hatásba így is-úgy is belebuknak. cirka 2 éven belül...

persze az élet maga, tehát a gyakorlat nem fedi egymást, de szerintem az alkalmas vezető hangsúlyt fektet erre, de illúzióm nincsenek 14-15 év gyakorlati tapasztalattal. :)

a lean szerintem egy faszság, láttam több helyen, több ízben, több oldalról, semmi újat nem hoz, csak kajálják a quality-s picsák, mert csili-vili... hozzáadott értéke nincs, ha lenne is elvi szinten szétforgácsolódna menet közben. minden esetben marginális, erős véleményt formáló egyedek fixa ideáin csúszik szét... lényegében egy társasjáték, egy szociológiai esettanulmány, ahol a legpozitívabb a tárgyalóba behordott süti, meg a kávé. :)

dimitrij 2013.01.13. 20:29:59

@RAMBO:

ebben nem éertünk egyet, a KRI-k, KPI-k, a kockázati térképek igen beszédesek egy kellően értelmes laikus számára is, ha komolyan veszik azokat, de ha valami félhülye, csak az excel táblák világában magabiztos kretént érdekel csak, akkor természetesen nem fog átszivárogni a gyakorlatba az ífy felhalmozott információ és tapasztalat. ez nem a terület, ami egyébként nem a belső ellenőrzés, hanem az oprisk, vagy működési kockázatkezelés, hibája hanem menedzsment probléma.

az alapvetés, hogy egy sales-driveolt szervezet nem akar tudomást venni egyes kockázatokról, mert a csili-vili termékelírások és üzleti terveket kb. nullára írják az ilyen megfontolások, de a válság óta, meg a sajátos gazdaságpolitikai keretek között elégg nem az üzlet fújja a paszátszelet manapság, a mennyiség helyett a minőség a kihelyezés helyett a visszaszerzés, behajtás a meghatározó fogalmak. ebben a környezetben pedig az üzlet nem diktál, hanem bólogat... az okos üzleti területet vezető pajtás úgymond élére áll a változásoknak. :)

kzolika 2013.01.13. 21:07:21

@RAMBO: Én erre válaszoltam a fraud managementet:

Ahmet · www.tinylittlebigthing.blog.hu 2013.01.13. 03:13:21

Ennek bizony része a belső csalásfelderítés is.

kzolika 2013.01.13. 21:13:37

@RAMBO: "Az informatikai kockázatokról pedig végképp fingja nincs a belső ellenőrnek (legfeljebb megnézi, hogy a heti mentések hogyan vannak feldátumozva), de gyakran az IT vezetésnek sem."

Nagy hitelintézetekben van IT belső ellenőrzés, gyakran Big4/Big5/konzulens múlttal és kisebb hitelintézetekben is van, aki inkább erre áll rá és 1 modul / 500 oldal / 50e HUF / fél év és józan paraszti ésszel inkább a CISA-t csinálja meg, mint 4 modul / 2000 oldal / 100e HUF / 2 év alatt a CIA-t.

kzolika 2013.01.13. 21:16:15

@RAMBO: "ebben a témában (BCP, DRP) vagyok tanácsadó. Meg lennél lepve, ha tudnád, hogy hány cégnek nincs ilyen rendszere, de még az alapokig, a BIA-ig sem jutnak el."

És az milyen fasza, amikor BIA nincs, de van 50 oldalas BCP, meg 100 oldalas DRP... Kb. Ctrl+C Ctrl+V módszerrel, a nagyon szükséges dolgokat update-elve, hogy kilóra meglegyen és lehessen mutogatni.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.01.13. 23:35:04

@kzolika: ebben a témában az volt a legjobb, amikor egy nem is kis bank IT vezetője BIA nélkül csináltatta volna végig az IT architektúra konszolidációját. Beszartam, amikor meghallottam. :DDDDD

Ugyandehogy (törölt) 2013.01.15. 19:10:23

@RAMBO: " Ezt úgy hívják: "túszt szed a szervezetben" - azaz ha csak neki van meg az ismerete, akkor nélkülözhetetlen(nek gondolja magát). Nem egy ilyen csókával találkoztam"

egy ilyen helyen ezzel lehet túlélni.
meg ha tudsz angolul.

hogy érts a dolgodhoz, az nem számít

Ugyandehogy (törölt) 2013.01.15. 19:12:52

@dimitrij: a lean meg a kaizen a termelő cégekre lett kitalálva, nem véletlenül nem működik szolgáltató ágazatokban.

Zka77 2013.01.15. 21:44:08

Nem tudtam besorolni se magam, se kollegáim 2/3-át egyik kategóriába se. De kettőbe vegyesen se :) Ez az egyik. A másik, hogy ez nem látom miért lenne multis sajátosság. Ez nagycéges sajátosság. Ahol rengeteg ember dolgozik (főleg ha ugyanazon a témán), ott nagyon jól el lehet bújni és alibizni. Egyúttal tökre el is lehet veszni jó teljesítménnyel is. Ígyhát az ilyen cégekben fontos tevékenység a fontosságunk bizonyítása.
A munka valóban egyszerűbb, mint a kis cégeknél, de ez is a jellegből következik. Egy kis sufnicégben természetes, hogy egy személy több feladatot is el kell lásson - egy folyamatot az elejétől a végéig egyedül hajtson végre -, míg egy nagy cégben van lehetőség arra, hogy az emberek jobban specializálódjanak, jobban felbontott, felszeletelt folyamat kis részletének fogaskerekei legyenek. Ennek eredménye a fogaskerék cserélhetősége is, itt egy dolgozó távozásával sokkal kevesebb pótolhatatlan tudás veszik el, mint a sufnicég komplett folyamatot végző dolgozójával.

Circus 2013.01.31. 07:26:58

@Zka77: általában nagy cég = multi.
Multi alapból ugye amultinacionálisat kellene jelentsen, de már belefutottam, hogy sokan keverik, összemossák.
A legkockázatosabb, amikor a multi itteni keze sufnicégként indul, és te ott vagy az indításnál. Nagyot lehet nyerni, meg bukni is.

@bloggazda: ha gondolod, én írhatok egy szép, kacskaringós, multiknál rajzolt ívet :)

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2013.01.31. 08:59:18

@Circus: Maximálisan kíváncsi vagyok a történetedre!

Circus 2013.02.04. 08:28:23

@multikarrier: oké, igyekszem, csak semlegesíteni kell majd erősen, mert a szakmában eléggé 'ismert' vagyok, és miután konkrétan lehet, hogy ma/holnap némi asztalborogatás miatt munkanélküli leszek, nem akarnám esetleg a lehetőségeimet ezzel csökkenteni.

Circus 2013.02.04. 08:29:58

@Circus: hopp, az ismert, így idézőjelek között kicsit furán hat... :)
Esetleg rögtön beküldöm az önéletrajzomat, hm? :)


süti beállítások módosítása